WRC 2019 del 1

2019WRC
Rally Turkey 2019 blev sista segern för Citroen WRT Photo: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Vi ger en återblick om WRC året 2019, i tre delar. Vi börjar i slutet av WRC året 2019. Ett överraskande beslut kom den 21 november, då Citroen WRT hoppar av WRC som fabriksteam. Detta efter 18 års medverkan. Citroen kom med redan 1989, men då som stöd till privata team. Rally Monte Carlo 2001 blev första året som fabrikstall , första pallplatsen kom  samma  år i San Remo Rallyt, genom Sebastien Loebs andra plats, vann rallyt gjorde landsmannen Gilles Panizzi i en Peugeot 206 WRC, rallyt därpå Tour de Corse, kom första segern för Citroen genom spanjoren Jesus Puras med kartläsare Marc Marti. 2003 kom första märkes VM titeln,  genom Carlos Sainz och Sebastien Loeb , det blev ytterligare sju FabriksVM titlar 2004,2005  och fyra år på raken 2008-2012. Det har även blivit 9 förar VM titlar 2004-2012. I år hade man kontrakterat fransmannen Sebastien Ogier och Esa-Pekka Lappi , Ogier tog teamets 100:e seger i sin första start för teamet 2019 Rallye Monte Carlo , det blev ytterligare två segrar 2019 för fransmannen, Rally Mexico och Rally Turkey. Orsaken till beslutet att dra sig ur WRC är enligt Citroen att Sebastien Ogier brutit sitt tvårs kontrakt genom att gå över till Toyota inför 2020 och att man inte kan hitta någon annan förare som kan medverka till att kämpa om fabriks VM titelsn 2020. Andre föraren i teamet, Esa-Pekka Lappi blev helt utan kontrakt inför nästkommande säsong, men enligt rykten kommer han finnas i M-Sport 2020. Ett annat team som också beslutat att hoppa av, är Skoda Motorsport som i måmga år dominerat WRC2 och i år tog en överlägsen seger i WRC2 pro tillsammans med finländska kometen Kalle Rovanperä  precis som Ogier, finns i Toyota 2020. Under många år fanns svenske Pontus Tidemand med i det tjeckiska teamet med en hel del segrar. 2019 blev året då WRC finaltävling fick strykas då Rally Australiens alla skogsbränder satte stopp för rallyt. En annan arrangör som fick problem under slutet av 2019 var Rally Chile, som var tvungen att meddela att man tvingas avstå som arrangör 2020 på grund av det politiska läget i landet. Det Chilenska rallyt gjorde sitt första WRC  i år med stor succé,  2019 års Världmästare Ott Tänak vann rallyt. Finländaren Jari-Matti Latvala skrev in sig i historie böckerna inför Svenska VM rallyt  genom att bli den förare med mest starter i Rally VM . Latvalas start var hans 197:e i karriären, tidigare var det Spanjoren Carlos Sainz som hade rekordet med 196 VM rallyn. Latvala som inte sedan 2008 varit utan fabrikskontrakt har blivit utan kontrakt till 2020 efter fått lämna Toyota Gazoo Racing. Totalt har finländaren gjort 208 VM starter. 2019 blev också  första året i WRC för Pontus Tidemand som fick fyra styrningar i M-Sport tillsammans med kartläsaren Ola Floene i Monte-Carlo,Svenska Rallyt, Rally Turkey och Wales Rally GB . Det brittiska rallyt blev historisk genom att far  och  son Solberg , Petter o Oliver kom till start i WRC2 klassen. Starten var ett avskedsrally för Petter Solberg som tillsammans med kamraten sen Subaru tiden Phil Mills. Petter o Phil vann rallyt i en Volkswagen Polo R5. Oliver, som gjorde sin första start i WRC fick bryta rallyt på näst sista sträckan. Oliver som endast två veckor före rallyt fått sitt svenska körkort.  Del 2 Hur gick det 2019 ?publiceras imorgon måndag.

Next Post

WRC 2019 del 2

Vi ger en återblick om WRC året 2019, i tre delar. Vi börjar i slutet av WRC året 2019. Ett överraskande beslut kom den 21 november, då Citroen WRT hoppar av WRC som fabriksteam. Detta efter 18 års medverkan. Citroen kom med redan 1989, men då som stöd till privata […]