Thierry Neuville: -Nya reglerna är “shit” R5+ inget för mig.

2019WRC
Thierry Neuville Photographer: Fabien Dufour Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

De nya tekniska föreskrifterna för framtida WRC, som träder i kraft från och med säsongen 2022, har varit föremål för starka diskussioner och det råder delade meningar, många uppskattar kostnadsminskningen och hybriden, medan många andra är negativa. Sammanfattningsvis kommer de bilarna som idag kallas WRC kallas Rally1. Det maximala kostnadstaket för de nya modellerna kommer att vara en halv miljon Euro ca 6 miljoner svenska kronor. 5 växlad låda, eliminering av centrala diffen, standardiserade komponenter, aerodynamiska gränser och mindre sofistikerad fjädring. Två huvudmål för FIA är minskningen av kostnaden för teamen, ca 30% jämfört med dagens kostnader, och ett förenklat regelverk som kan gynna intresset för nya fabriksteam. En av dom negativa är Hyundais Thierry Neuville, som kallar de nya reglerna för “shit”, som enligt Thierry skulle göra rallyt mindre intressant och minska charmen, och slöseri med det regelverk man bestämnde 2017. – Jag fråga Andrea Adamo (team chef Hyundai motorsport red anm.) om han gick med på detta , jag förstår inte varför vi ska göra bilarna mindre tekniskt intressanta, under tre år har vi beslutat att “peppa” WRC och det verkar för mig fungera bra, både ur marknadsföringssynpunkt och för showen, Jag vet inte om jag verkligen är intresserad att köra dessa R5+ : säger Belgaren Neuville i en interljuv till Rally.it .  Andrea Adamo säger i en kommentar. “Reglerna har överenskommits mellan fia och teamen, Det är det som gäller nu”  M-Sports teamchef Richard Millener är mycket tydlig med sin åsikt,  vi är alltid uppmärksamma på kostnader eftersom vi är ett privat team som inte har smma stöd som dom övriga från bilfabrikanten. Med respekt för förarnas åsikter, Men det är faktiskt vi som finansierar programmet. säger Millener. För tillfället kostar ett hydralsystem till våra bilar omkring 40.000 engelska pund, men vi är säkra på att vi kan erbjuda en bra Fiesta, även med det nya systemet kommer vi erbjuda ett bra konscept för dom förare som vill, avslutar Millener.

Next Post

Miika Anttila blir tävlingsledare i Rally Finland organisationen

De nya tekniska föreskrifterna för framtida WRC, som träder i kraft från och med säsongen 2022, har varit föremål för starka diskussioner och det råder delade meningar, många uppskattar kostnadsminskningen och hybriden, medan många andra är negativa. Sammanfattningsvis kommer de bilarna som idag kallas WRC kallas Rally1. Det maximala kostnadstaket […]