Hyundais förar-strategi skapar ordkrig

2019WRC
Toyotas team chef Tommi Mäkinen ifrågasätter Hyundais strategi // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Hyundai o Toyota har hittills inte en seger i  Rally Guanajuato Mexico. Hyundai Motorsport kom med som fabriksteam 2014 och har fyra pallplatser hittills, Dani Sordo 2.a 2018, Thierry Neuville 3:a 2014 och 2017, Hayden Paddon 2.a 2016. Toyota Gazzo Racing gick med som fabriksteam 2017 och har  en andra plats som bäst genom 2019 års världsmästare Ott Tänak. Tänak som till årets säsong sitter i Hyundai. Andrea Adamo teamchef för Hyundai, som infört en polyci där tredje bilen i teamen är öppen för byte av förare, beroende på vilket underlag det är. Seabstien Loeb fick styrning i Monte Carlo och var anmäld till Rally Sweden men  efter Loebs placering i Franska Rallyt så fick Craig Breen  styrning i Sverige. Dani Sordo fått styrningen i Mexico.  En strategi som väckt lite ordkrig . Toyota har haft samma ”lin-up” för varje säsong sedan man kom med som fabriksteam, och teamchefen säger till Dirtfisch i en intervju
-Jag är inte säker på anmälningslistan om man kan ändra förare måndagen efter ett rally inför nästa rally. Det är lite ”crazy” och fortsätter Jag är säker på att det blir en tuff fight hela säsongen, Monte Carlo och Sverige är lite special rally. Nu är vi på väg mot mer konstanta underlag, vi får se hur Hyundais”line-up” blir. På frågan om han  accepterar Hyundais policy svarar Mäkinen
Det är svårt att säga, Vi har ett bra team i år. Även  Adamo  har ett bra team.
Andrea Adamo säger till Dirtfish –Tommi offrar mycket tid att tänka på mina förare, och jag är fri att tänka på hans kommentarer.
Tredje teamet i årets märkes VM,  M-Sports team manager Richard Miller säger till Dirtfisch:
-Jag har inga problem med att man ändrar förare inför varje rally, det är budgeten som bestämmer, så jag är inte så  intresserad idag. Men om jag hade samma förutsättningar som Hyundai skulle jag nog göra samma sak.
M-Sport är det teamet som lyckats bäst i Mexico sedan 2014. Sebastien Ogier 1:a 2018,  2:a 2018, Elfyn Evans 3:a 2019, Mads Östberg 3:a 2016.
Både Ogier och Evans kör i år för Toyota.

Segrare genom tiderna i Rally Mexico
2004  Markko Märtin/Michael Park  Ford
2005  Petter Solberg/Phil Mills  Subaru
2006-2012  Sebastien Loeb/Daniel Elena Citroen
2013 -2015  Sebastien Ogier/Julien Ingrassia   Volkswagen
2016  Jari -Matti Latvala/Miikka Antilla   Volkswagen
2017  Kris Meeke/Paul Nagle   Citroen
2018  Sebastien Ogier/Julien Ingrassia  Ford
2019  Sebastien Ogier /Julien Ingrassia  Citroen

Årets Rally Mexico körs 12-15 Mars.

Next Post

Inget Corona avhopp till Rally Mexico

Rally Mexico 12-15 mars, tredje deltävlingen i årets WRC kalender har hittills klarat sig från avhopp från anmälningslistan på grund av Coronoviruset. Vid senaste uppdateringen från Rally Mexico finns bara två ändringar i det 40 anmälda starka fältet, 9 WRC, 3 WRC2, 11 WRC3 , Totalt RC2 klassen 16, 4 […]