Worldrally.se

Dags för Rally Estonia

Grusiga sträckor kommer att utmana de ledande förarna och deras team för fjärde FIA World Rally Championship-evenemanget i rad, när Rally Estonia är redo att vara värd för WRC för tredje gången den 14-17 juli.

Den förra omgången i Kenya ägde rum på steniga och dammiga banor, handlar Rally Estonia om superglatta och supersnabba vägar med en generös portion hopp och krön till råga på allt. Med utgångspunkt i Tartu, Estlands äldsta och näst största stad, tar tävlingsrutten förarna genom bildsköna landskap i den sydöstra delen av landet, och det kommer att ske inför tusentals entusiastiska fans. Även om hemmahjältarna Ott Tänak och Martin Järveoja kommer att dra till sig den största delen av uppmärksamheten, får alla förarna stöd när de flyger genom de fartfyllda etapperna.

Rally Estonia är ett perfekt exempel på vad som kan uppnås genom orubblig ambition och beslutsamhet. Efter tre år som deltävling i FIA European Rally Championship, som bland annat innebar att man fick utmärkelsen för 2014 års bästa evenemang, gjorde arrangörsteamet ingen hemlighet av sin önskan att höja evenemanget till FIA World Rally Championship-status och satte igång att arbeta för att föra WRC till Baltikum för första gången. Under ledning av den tidigare World Rally Car-föraren Urmo Aava och Silver Kütt samt marknadsföringsexperten Tarmo Hõbe skapade arrangörerna ett starkt intryck under 2019 och lockade flera toppförare och team till sitt icke-mästerskapsevenemang. Därefter valdes Rally Estonia ut som värd för vad som skulle bli det 600:e evenemanget i FIA World Rally Championship:s historia i september 2020, då Estland blev det 33:e landet att arrangera en WRC-omgång, där Tänak tog sin fjärde seger i rallyt och Järveoja tog sin tredje seger på hemmaplan.

Genom att byta till ett datum i juli 2021 – och till en fullskalig rutt efter att COVID-19-restriktionerna har lättats – markerar årets Rally Estonia halvvägs in i WRC-säsongen 2022 och det sjunde evenemanget i den nya hybridbaserade Rally1-eran. Pirelli, WRC:s officiella däckleverantör, kommer att tillhandahålla sina Scorpion KX mjuka och hårda däck för Rally Estonia. Den mjuka blandningen är förstahandsvalet och är utformad för svala och fuktiga förhållanden, som kan råda under den estniska sommaren, medan den hårda blandningen är avsedd för varmt och torrt väder. Team som kör Rally1-bilar kan använda högst 28 däck under tävlingen, inklusive fyra för shakedown.

Tävlingen börjar nästan omedelbart på Rally Estonia med en 1,66 kilometer lång superspecial i närheten av serviceparken, som startar evenemanget från 20:38 lokal tid på torsdag kväll som den första av 24 etapper. Det följer efter morgonens shakedown i Abissaare och den ceremoniella starten, som i år är förlagd till det pittoreska torget vid Tartus stadshus, från klockan 18.30. Fredagens rutt består av fyra etapper som körs två gånger vardera norr och söder om servicen i Tartu och inkluderar rallyts längsta prov, den 4,35 kilometer långa Peipsiääre-sträckan. De berömda skidspåren i Kekkose återkommer till rutten på lördag som en del av den 10,27 kilometer långa etappen Mäeküla. Det är ett av fyra upprepade tester på programmet tillsammans med Otepää-etappen, som inkluderar det berömda Alaküla-språnget längs sin 17,08 kilometer långa sträcka. Lördagen avslutas med en upprepning av torsdagens superspecial från kl. 19.08. Söndagens avslutande etapp inleds med Tartu Vald, en av tre etapper med dubbla användningsområden som körs under dagen. Den 15,95 kilometer långa Kambja utgör den avgörande Power Stage när den körs igen från kl. 14.18. Etappen avslutas runt Leigo-sjöarna, som kommer att utgöra en spektakulär bakgrund till tävlingsfinalen.

RALLY DATA

Total distans: 313,84 km
Etappavstånd: 1486,77 km
Antal etapper: 24

RALLY1 UTMANARE

Elva besättningar kommer att tävla om ära i Rally1-kategorin i Estland med förra årets vinnare och nuvarande ledare i FIA World Rally Championship, Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, i spetsen för Toyota Gazoo Racing WRT. Finländarnas Estoniatriumf 2021 var deras första på världsnivå och innebar att Rovanperä blev den yngsta vinnaren av en WRC-tävling vid 20 år och 289 dagar. En upprepad seger skulle innebära deras femte seger den här säsongen och utöka deras försprång i toppen av den preliminära rankingen, som är 65 poäng efter sex omgångar. Landsmännen Esapekka Lappi/Janne Ferm återvänder till Toyota-uppställningen i Estland och förenas med Elfyn Evans/Scott Martin och Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, som tävlar i en fjärde Toyota GR Yaris Rally1 under Toyota Gazoo Racing WRT NG.

Nationens ögon kommer att vara fast fixerade på Ott Tänak/Martin Järveoja när estländarna ingår i det trehövdade Hyundai Shell Mobis World Rally Team-förslaget. Lagkamraterna Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe börjar tävlingen som tvåa i den preliminära ställningen, medan Hyundai-representationen kompletteras av Oliver Solberg/Elliott Edmondson.

Craig Breen/Paul Nagle leder M-Sport Ford World Rally Teams utmaning och har kommit tvåa i Estland de senaste två säsongerna. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria, Gus Greensmith/Jonas Andersson och Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais kan också räkna med Ford Puma Rally1-kraft.

WRC2 , WRC 3

Den mycket konkurrenskraftiga FIA WRC2-kategorin har lockat till sig 20 deltagare, däribland den försvarande mästaren Andreas Mikkelsen (Toksport WRT Škoda Fabia Rally2) och Kajetan Kajetanowicz, den trefaldige FIA-europamästaren som tog sig till toppen av den provisoriska ställningen efter sin seger i klassen på Safari Rally Kenya. Nya Zeeländaren Hayden Paddon, som vunnit en WRC-tävling en gång, återvänder till världsscenen i en Hyundai i20 N Rally2, som också är den bil som Teemu Suninen (Hyundai Motorsport N) väljer. Volkswagen Polo GTI-förarna Egon Kaur och Georg Linnamaë (ALM Motorsport) är bland en mängd estländare som tävlar i WRC2, medan amerikanen Sean Johnston (Saintéloc Junior Team Citroën C3 Rally2) åker till tävlingen efter sin karriärs högsta pallplats i Kenya. Samtidigt kommer Jari Huttunen att använda sitt deltagande i Rally Estonia för att förbereda sig för Rally Finland nästa månad, då han för första gången kommer att gå från en M-Sport Ford Fiesta Rally2 till en Ford Puma Rally1, vilket är ett tydligt exempel på den möjlighet som tävling i WRC2 ger unga, blivande förare. Den nuvarande mästerskapsledaren Jon Armstrong från Storbritannien leder FIA Junior WRC-åkarna, men Robert Virves kommer att hoppas på att ta hem segern i kategorin på sin hemmaplan. Finländarna Sami Pajari, den försvarande mästaren, och Lauri Joona har en vinnande bakgrund, medan William Creighton från Irland och kenyanen McRae Kimathi fortsätter att bygga upp sin internationella erfarenhet. Alla Junior WRC-förare använder identiska Ford Fiesta Rally3 som drivs av M-Sport Poland och är utrustade med Pirelli-däck. Creighton, Joona, Pajari, Kimathi och WRC-nykomlingen Roope Korhonen kommer också att vara berättigade till WRC3 Open-poäng.

2022 RALLY ESTONIA

Toyota Gazoo Racing WRT Kalle Rovanperä (FIN) / Jonne Halttunen (FIN) – #69
 Elfyn Evans (GBR) / Scott Martin (GBR) – #33 
 Esapekka Lappi (FIN) / Janne Ferm (FIN) – #4
Hyundai Shell Mobis WRTThierry Neuville (BEL) / Martin Wydaeghe (BEL) – #11
 Ott Tänak (EST) / Martin Järveoja (EST) – #8
 Oliver Solberg (SWE) / Elliott Edmondson (GBR) – #2
M-Sport Ford WRTCraig Breen (IRL) / Paul Nagle (IRL) – #42
 Gus Greensmith (GBR) / Jonas Andersson (SWE) – #44
 Adrien Fourmaux (FRA) / Alexandre Coria (FRA) – #16

2021 RALLY ESTONIA

1 Kalle Rovanperä/Jonne HalttunenToyota Yaris WRC2h51m29.1s
2 Craig Breen/Paul NagleHyundai i20 Coupe WRC+59.9s
3 Thierry Neuville/Martijn WydaegheHyundai i20 Coupe WRC+1m12.4s

Tidigare vinnare

2021 Kalle Rovanperä/Jonne HalttunenToyota Yaris WRC
2020 Ott Tänak/Martin JärveojaHyundai i20 Coupe WRC
*2019 Ott Tänak/Martin JärveojaToyota Yaris WRC
*2018 Ott Tänak/Martin JärveojaToyota Yaris WRC
*2016 Ralfs Sirmacis/Maris KulšsŠkoda Fabia R5