4 historsiska segrar i ett förkortat Rally Mexico

2019WRC
Sebastien Ogier (FRA) Julien Ingrassia(FRA) team Toyota Gazoo Racing WRT Ott Tanak (EST) Martin Jarveoja (EST) Teemu Suninen (FIN) Jarmo Lehtinen(FIN) // Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Varken Toyota eller Hyundai har en seger i Mexico tidigare. När fransmannen Sebastien Ogier tog sin sjätte seger i ett förkortat Rally Mexico blev det också Toyotas första seger i det nordamerikanska rallyts 17 åriga WRC historia. Ett rally som dominerats av Frankrike. Två franska förare har vunnit 12 gånger och tidigare WRC teamet franska Citroen har 8 segrar. Toyota Gazoo Racing kom med som fabriksteam 2017, med en andra plats som bäst 2019, genom  Ott Tänak som tillhörde det Japanska teamet ifjol . Estländska föraren som också blev världsmästare 2019  lämnade Tommi Mäkinens Toyota stall och skrev kontrakt med konkurrenten och märkes Världsmästare ifjol tog en andra plats i helgens grusrally, detta efter en dramatisk fredag för Hyundai. Spanjoren Dani Sordo fick bryta rallyt efter motorhaveri och Thierry Neuville gick samma öde under fredagen men gjorde omstart på lördagen och hade inget med toppstriden att göra, slutade på en 16:e plats i totalen, drygt 42 minuter efter Ogier. Sebastien Ogiers sjätte seger , 1 seger med Citroen och Ford, 3 segrar med Volkswagen och nu Toyota innebär att han tillsammans med landsmannen Sebastien Loeb delar antal flest segrar. Rallyts stora överraskning var nog finländske Teemu Suninen som tillsammans med kartläsaren Jarmo Lehtinen blev trea. Suninen låg tvåa i stort sett under hela rallyt, men kunde inte klara av Ott Tänaks press på sista grus-sträckan av rallyt. För Suninens landsman och teamkamrat i M-Sport, Esa-Pekka Lappi slutade rallyt med katastrof, då hans Ford Fiesta stod i lågor efter målgången på SS7 El Cholate 2.

Pontus Tiedemand / Patrik Barth firar segern i WRC2  klassen tillsammans med teamet Toksport WRT // Jaanus Ree/Red Bull

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev inte bara Toyota som skrev historia, Pontus Tidemand som i år tillsammans med Patrik Barth i högerstolen tog sin tredje Mexico seger i WRC 2 klassen, 2017-2018 tillsammans med Jonas Andersson och precis som i år i Skoda. Med sin tredje seger skrev värmlänningen Tidemand svensk rallyhistoria, genom dels vara den enda svensk som vunnit rallyt, men också den som har tre inteckningar i Mexicos WRC2 klass förutom klassegern blev det också totalseger i RC2 klassen där både WRC2 och WRC3 ingår. Paret Tidemand/Barth hade tre motståndare i klassen, Ole-Christian Veiby/Jonas Andersson och ryssparet Niklay Gryazin/  Yaroslav Fedorov, båda för i år nystartade Hyundai Motorsport N, där ryssen lyckades bäst efter att Veiby haft problem under fredagens inledning.  Blott nittonårige Marco Bulacia Wilkinsson tog sin första WRC3 seger i karriären i sin Citroen C3 R5, drygt 4 minuter före Fernandez/Garcia i Skoda. Bulacias tredje plats i WRC3 blev också en tredje plats i RC2 klassen. Olver Solberg kom till start i familjens  egna Volkswagen Polo R5 för att få erfarenhet. Oliver imponerade dom två första sträckorna genom att dels leda både WRC3 o RC 2 klassen inför rallyts längsta sträcka El Chocolade där en sten satte stopp för vidare körning i rallyt.  På grund av alla reseinskränkningar och inställda flyg i Coronovirusets spår beslöt alltså FIA och arrangörerna av rallyt sent under lördagen att stryka söndagens alla sträckor och avsluta rallyt med SS21 Rock&Rally Leon superspecial på 1,52 km. Detta innbar att det inte blev någon Power Stage sträcka och chansen till extra poäng för förarna.  Fullständiga resultat från Mexico kan du se på vår hemsida. Helgens rally var det tredje i årets WRC kalender, men hur det går med deltävling nr 4 Rally Argentina som skulle ha körts 23-26 april eftersom FIA har beslutat att skjuta på rallyt på grund av Coronavirusets härjningar. Rally Portugal blir därför nästa WRC tävling och avgörs 21-25 maj.

Next Post

M-Sport presenterar Ford Fiesta R4

M-Sport Polen fortsätter sin satsning på juniorerna. Idagarna lanserade man Ford Fiesta Ecco Boster R4, det enda bilen hitills som homoligserats för den nya klassen R4. Förbättrat kylsystem , ny växellåda och förbättrad upphängning och ell lättare avgassystem  ger enligt M-Sport Polen en ökad effekt och minskning av vikten. Nya […]