Skip to content

Rally 2 bilar får använda WRC kit, Rally 1 kvar till 2027

// Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //

Den nuvarande Rally1-bilen kommer att fortsätta som WRC:s flaggskeppsfordon både 2025 och 2026 men med modifieringar för att minska kostnader och prestanda. Dessa inkluderar borttagandet av plug-in hybridenheten, där prestandan kompenseras av en minskning av totalvikten, och en minskning av luftbegränsaren och aerodynamiken.
Rally2-bilar kommer att fortsätta i sin nuvarande form under den tid som de är homologerade som grund för nationella och internationella serier. Rally2-bilar som tävlar i WRC-evenemang från 2025 och framåt kommer dock att ha möjlighet att köra med ett WRC-kit som består av en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda med paddlar och en bakvinge med målet att minska prestandaklyftan mellan Rally1- och Rally2-bilar.
Från 2026 kommer reviderade Rally1-tekniska föreskrifter för WRC:s högsta kategori att införas baserat på det nuvarande Rally1-konceptet. Dessa regler kommer att gälla parallellt med de nuvarande Rally1-reglerna för säsongen 2026. De nya reglerna kommer att använda en gemensam säkerhetscell för att minska kostnader och komplexitet, och tillåta tillverkare och tuners att utveckla bilar med egen kaross baserad på produktionsmodeller inklusive B-klass, C-klass, kompakt SUV eller en konceptbil utformad enligt strikta tekniska kriterier som tyngdpunkt och aerodynamik för att utjämna prestanda.
Effektmålet kommer att vara 330 hk, med motorprestanda som styrs av en referensvridmomentkurva för alla bilar. Motor och transmission kommer att ha ett kostnadstak och tekniken begränsas till Rally2-ekvivalens. Aerodynamisk effektivitet kommer att begränsas tillsammans med en begränsning av topphastigheten för att minska utveckling och kostnader. Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400 000 euro och WRC-tillverkarna kommer att vara skyldiga att göra sina bilar tillgängliga för försäljning direkt från målområdet i en WRC-tävling. Så snart som möjligt kommer en eldriven kategori att införas i WRC och FIA:s tekniska avdelning får i uppdrag att ta fram lämpliga tekniska bestämmelser som kan utnyttja den nya säkerhetscellen i Rally1 och uppnå samma prestanda som Rally1-bilar som körs på hållbart bränsle.

FIA:s president Mohammed Ben Sulayem sa: –”WMSC-medlemmarna övervägde noggrant rekommendationerna från WRC Working Group och var eniga i sitt stöd för den serie mål som har fastställts. Att vara vid den punkt där WRC Commission nu kan arbeta med att slutföra förslag som kommer att gå långt för att cementera WRC:s framtida kurs, när den väl godkänts av WMSC, är ett viktigt ögonblick för mästerskapet, dess intressenter och rallygemenskapen i allmänhet. Det är också viktigt att notera att resultaten från WRC Fan Engagement Survey kommer att beaktas noggrant av WRC-kommissionen under processen med att utarbeta de slutliga förslagen. Jag tackar alla som deltog när vi fortsätter processen med att leverera ett WRC som är relevant för nutiden och passar för framtiden.”

WRC -Kommisonen fick i uppdrag av WMSC, i uppdrag att utarbeta sportsliga och tekniska regler för WRC säsongen 2025 och framåt. Beslut kommer tas vid nästa WMSC mötet i Juli.

Man beslöt även på dagens möte att förändra för WRC arrangörerna .

Arrangörerna kommer att få större frihet när de utvecklar rutten för sitt rally. Men även om startdagen för ett evenemang och antalet etappkilometer kan variera, bör alla rallyn avslutas på en söndag med Power Stage. Den globala kalendern kan innehålla ett litet antal kortare sprinttävlingar och längre uthållighetstävlingar utöver de rallyn som följer det befintliga formatet. Det totala antalet kilometer under en säsong kommer dock att förbli i stort sett oförändrat och tävlingarna kommer fortfarande att anordnas på en blandning av asfalt, grus och snö. Som en del av kostnadsbesparande åtgärder kommer målet för antalet anställda i ett team med tre bilar att begränsas i framtiden.
Uppbyggnaden av serviceparken kommer att följa en ny modell där tillverkare tilldelas lokalt anskaffade strukturer som arbetsutrymme. Förutom att spara kostnader och minska antalet transporter som krävs ger flytten större flexibilitet, om platsen för serviceparken skulle ändras under ett evenemang. Det minskar också den totala yta som krävs för serviceparken av evenemangsarrangörerna. För att göra det möjligt för arrangörerna att anta mindre rigida format, minska avstånden mellan kontaktsektionerna och sprida evenemangens räckvidd, kommer fjärrservicemöjligheter att uppmuntras med team som tillåts transportera begränsade delar i ett litet supportfordon.

Dela

Läs mer

Igår kom tillståndet
Igår kom tillståndet för arrangörerna av ERC deltävlingen Bauhaus Royal...
P-G Andersson till start i SM gruspremiären
P-G Andersson kommer till start i Rally Nyköping SM deltävling...
Mille o Calle i Rally Islas Canarias
2 Maj är det dags för andra deltävlingen i ERC,...
Martin Seks i Rally 1 Ford Puma
Sesks och co-drivern Francis Renārs kommer att göra tävlingsdebut med...
FIA Rally Star dominerade i Croatia
Den unga estniska stjärnan Romet Jürgenson tog ledningen i FIA...
Dramatiskt avslut i rally Croatia
Sébastien Ogier gick från tredje till första plats totalt under...

Nyhetsbrev

Prenumerera på rallynyheter