Att WRC brottats med att få fler fabriksteam anslutna till WRC o Rally 1 är väl känt och att man vill öka det intresset för WRC. Det förekommer förslag att skrota Rally 1 klassen, som under lång tid bara haft runt 9 deltagare, medan WRC2 klassen har ökat och blivit mer intressent både för publik och medialt. Den här veckan (onsdagen 28 februari), kommer World Motor Council vid sitt möte, diskutera och eventuellt besluta hur framtiden blir med fokus på Rally 1 hybridklassen. 2022 infördes hybridreglerna dels för att locka fler biltillverkare, vilket misslyckats. I december ifjol tillsattes arbetsgrupp som har granskat de två åren som hybridklassen använts. Arbetsguppen som har letts av FIA:s vicepresident Robert Reid, 2001 världsmästare för kartläsare , David Richard , 1981 världsmästare för förare och ordförande för Motorsport UK, Andrew Wheatlay, FIA:s chef för Road Racing , Axivier Mestfelan Pinon samt FIA:s tekniska direktör. Prioteringen är frågan vad som kommer hända med Rally 1 klassen från nästa år fram till 2032, Gruppen har flera alternativ att presentera. Ett av föslagen är att göra om Rally 1 till skapandet av en ny klass Rally2 +, baserad på en modifierad Rally 2 bil.
Divid Richards träffade tillverkare,tema och WRC arrangörer vid rally Sweden förra helgen, för att diskutera framtiden. FIA har också genomfört en fansundersökning o framtiden. Resultatet från undersökningen kommer att utvärderas på World Motorsport Councils möte i morgon onsdag (28/2) . En del av det insamlande materialet kommer att ingå kommande beslutsprocess.
Förslagen om förändringar som hittils presenterades för de två fabriksteamen och M-Sport , har mötts av olika reaktioner , Där Hyundai är starkaste motståndare till förändringar redan 2025. Även M-Sport är skeptisk till ändring redan 2025.