
// @World / Red Bull Content Pool //
Andra deltävlingen i ERC Rally Hungary och den första på grus. Rally Hungary kom in i ERC kalendern 2029 då som asfalttävling och kördes på hösten. Men efter flytt till staden Vezprém ifjol körs rallyt på grus.
MRF Tyres Simone Tempestini segrade ifjol, första gången man körde på grus efter flytten. Tempestini seger var den första totalsegern i karriären.
I år möter han 28 andra ERC1 förare, inklusive 5 olika ERC vinnare. Hemmaföraren Miklos Ccomos som slutade trea ifjol är en av många hemmaförare i klassen. ERC3 champion, finländaren Roope Korhonen regerande finsk mästare, gör sin första start i klassen i en Toyota GR Yaris för Team MRF Tyres.
Mads Østberg, som vunnit WRC-tävlingen en gång, vars Citroën C3 Rally2 körs på Michelin-däck.
Den dubbla polska mästaren Miko Marczyk, Dominik Stříteský, vinnaren av det tjeckiska mästerskapet 2024, och den stigande svenska talangen Isak Reiersen finns också med på den fullspäckade startlistan, liksom M-Sport Ford World Rally Teams Jon Armstrong och det polska framtidslöftet Jakub Matulka. Jos Verstappen fortsätter sin första ERC-kampanj efter att ha slutat som bästa Master ERC-förare i det 42: a Rally Sierra Morena och leder därmed master mästerskapet. Norbert Maior och Max McRae tar steget upp från Junior ERC till Rally2-nivå för första gången och båda förarna vann kategorin i Rally Hungary 2023 respektive 2024.
I ERC 3 med 13 deltagare gör Adam Grahn/Christoffer Bäck debut i en Ford Fiesta Rally 3.
I första deltävlingen Rally Sierra Morena stod segerstriden i ERC4 Junior mellan Sergi Perez och Calle Carlberg. Efter sekundstrid och tillbaka tilldragna straff sekunder kunde Perez stå som segrare. I helgens deltävling möter de båda 19 övriga junior deltagare, bland annat svensken Viktor Hansen.
Rally Hungary sträckorna i korthet
Med hjälp av tuffa – och på sina ställen grova – grus sträckor runt staden Veszprém, öster om den ungerska huvudstaden Budapest, inklusive flera inom ett militärt träningskomplex, har arrangörerna förberett en i stort sett oförändrad resväg jämfört med 2024.
Hajmáskér Qualifying Stage körs först från 14:16 lokal tid fredagen den 9 maj med Királyszentistván head-to-head superspecial stage nästa gång från 18:05.
Lördagen den 10 maj följer dubbla besök på Hegyesd-, Kislőtér- och Várpalota-sträckorna, som körs på var sin sida av servicen på Veszprém Aréna.
Andra etappen på söndag 11 maj består av tre upprepade etapper, Iszka, Tés och Nagylőtér. Den 15,54 kilometer långa Nagylőtér-testet utgör Power Stage när det upprepas klockan 17:05, medan Kislőtér är den längsta etappen i VI Rally Hungary med sina 25,70 kilometer.
”Rally Hungary är extremt tufft”, säger ERC-M-Sports förare Jon Armstrong.
-”Det enda sättet att beskriva det är som en mini-Safari. Okej, det finns ingen fesh-fesh, men det är mycket ojämnheter i form av hopp och dalar. Det är mycket berggrund, vilket är tufft för däcken. Rallyt utgår från ett militärt område i Ungern och vägarna är ganska uppkörda. Fjädringen testas till det yttersta.”