
Photographer: Romain Thuillier Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH
I slutet av förra årets WRC säsong, presenterade FIA sitt första utkast till nya regler, som skall träda kraft 2027. De tekniska specifikationerna kommer presentera i sin helhet i augusti. Det kommer bli ett närmande för rally 1 till WRC 2 specifikationer och med kostnadstak på 345,000 euro per bil. Idag är det tre team i Rally 1 och nio förare som kör fullsäsong. Med de nya reglerna har FIA en ambition att få 20 toppklassiga team i den nya klassen till 2027.
Även om de nya reglerna kan innebära nya möjligheter för WRC, så finns akuta problem. För de teamen som finns så är tidsramen för kort att utveckla en ny bil för 2027. Hyundais drar sig sannolikt ur efter årets säsong, ett beslut från det koreanska fabriksteamet väntas under sommaren. M-Sports teamchef Richard Millener säger i en intervju i Autosport
-”Såvitt jag vet kommer det att finnas en tillverkare som är redo för 2027 med den här tidsramen”
FIA, tillverkarna och viktiga intressenter inom WRC diskuterade reglerna förra veckan under Rally Islas Canarias. Enligt teamen innebär tidsplanen en reell risk för att konkurrensen i den högsta klassen minskar ytterligare.
”I slutändan måste de (FIA) fatta sina beslut om vad de vill göra och sedan måste vi acceptera det, men jag är personligen orolig för att vi kommer att få ett mästerskap med en enda tillverkare för en ny uppsättning regler, tills andra hinner ikapp, och jag är inte säker på att det är bra, Om de tror att de har tillräckligt många tuners och tillverkare som vi inte känner till, så är det fantastiska nyheter. För oss är det mycket svårt att producera en bil för 2027, oavsett om reglerna fastställs i juni, juli eller augusti.” sa Richard Millener