
Ifjol meddelade WRC promotor att man tecknat ett tio års kontrakt med Saudi Arabien för WRC arrangemang. Det längsta kontraktet i WRC som någonsin skrivits med en arrangör. Kontraktet skrevs innan som man normalt brukar göra, låta arrangörerna presentera arrangemanget med en så kallad kandidat tävling. Saudi Arabien klev in i årets WRC kalender och är final WRC deltävling i år. Trots att man inte haft ett kanditatrally förrän i helgen då en deltävling i Middle East Rally Championship stod som värd.
Representanter från FIA och WRC promotor var på plats för öatt övervaka hur kandidat rallyt genomfördes. I ett officiellt från arrangörerna gick rallyt smidigt. Men det är sanning med modifikationer. Tre sträckor fick strykas, en libanesisk förare snurrade på näst sista sträckan och körde sen i motsatt riktning i 4 km på specialsträckan, innan han mötte en annan tävlande som kom i fullfart.
Det mest förvånande är hur en sådan situation ens kunde tillåtas uppstå under ett kanditatrally för en framtida WRC-runda.. Även om incidenten sannolikt inte kommer att påverka Saudiarabiens status som WRC-värd – tack vare det enorma ekonomiska värdet av avtalet – väcker den allvarliga farhågor ur säkerhetssynpunkt.
Rallyt vanns av Qatars Nasser Al-Attiyah Skoda före Juho Hänninen Toyota,