Worldrally.se

WRC 2019 del 2

Sebastien Ogier (FRA) Julien Ingrassia (FRA) segrare  Monte Carlo Rallyt i sin första start 2019 för Citroen Photo: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool //

2019 inleddes som vanligt med Rally Monte Carlo, ett rally som kördes för 87:e gången. Årets upplaga hade lockat 87 anmälda och Sebastien Ogier gör comeback i Citroen efter många års frånvaro från det franska teamet. En comeback med bravur, då fransmannen vann rallyt med 2,2 sekunders marginal till Belgaren Thierry Neuville i Hyundai. Trean i rallyt Ott Tänak Toyota var drygt 2 minuter efter. Pontus Tidemand gjorde sin första WRC start i en Ford Fiesta WRC för M-sport och slutade på en 20:e plats efter fått stopp på SS16 och tvingades bryta lördagens etapp, men  gjorde omstart på söndagen.  Sebastien Loeb gjorde sin första start för Hyundai och slutade på en fjärde plats. Kris Meeke, som efter fått sparken från Citroen under 2018 och varit utan styrning, fick lite överraskande ett kontrakt med Toyota Gazoo WRT och första starten i nya bilen blev en sjätte plats. För de båda M-Sports förarna Elfyn Evans o Teemu Suninen ,Suninen körde av redan på SS2 och fick bryta första dagen men gjorde omstart på lördagen och slutade på en elfte plats , Evans  fick bryta efter en avåkning på SS10 och gjorde ingen omstart. Även Esa-Pekka Lappi, i år för Citroen fick bryta efter SS9 med motorhaveri,  samma öde drabbade  Andreas Mikkelsen Hyundai efter att tappat hjulupphängning. Hemmaföraren Yoann Bonato vann WRC2 klassen i sin Citroen C3 R5. Den nya klassen för året WRC2pro, en klass för Märkesfabrikanter för R5 bilar, lockade två förare, Kalle Rovanperä i Skoda och Gus Greensmith i Ford, den senare  vann med över 13 minuter.

Ott Tänak o Martin Järveoja tog sin första Rally Sweden seger Photo: Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Rally Sweden 14-17 Februari blev för andra gången premiärtävling för JWRC, där två svenskar skulle komma finnas med bland toppen under året. Tom Kristensson med kartläsare Henrik Appelskog och Dennis Rådström/Johan Johansson. Kristensson som gjorde sin första start i Fords R2 och sin första VM start i karriären, överraskade sig själv och publiken med att ta hem totalsegern i JWRC klassen, Dennis Rådström ledde länge, innan avåkning och trasigt styrstag satte stopp.  Ott Tänak tog sin första seger i Svenska Rallyt 53,7 sekunder före Esa-Pekka Lappi som var 0,18 sekunder före Thierry Neuville på en tredje plats, Flerfaldige Världsmästaren Ogier slutade på en tjugonionde  plats efter haft problem redan på SS3. Andreas Mikkelsen som under året haft press från Hyundai teamet slutade på en fjärde plats. Bäste M-Sports förare blev Elfyn Evans på en femte plats. Pontus Tideman som gjorde sin andra start för M-Sport slutade på en hedrande sjunde plats. WRC2 pro klassen lyckades få fem startande, Mads Östberg var snabbast i klassen i sin Citroen C3 R5 och var hela 3,19,2 före Skodas Kalle Rovanperä.  I WRC klassen gjorde paret Ole Christian Veiby/ Jonas Andersson sin första start i Kristofferson Motorsport och Volkswagen dealer Teams färger med en Polo R5, en premiär som slutade med vinst i WRC2 klassen, stallkamraten och flerfaldige Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristofferson även han Polo R5, slutade på en tredje plats, Mellan dessa två klämdes sig en annan VW förare in, Finländaren Emil Lindholm. Paret Petter o Pernilla vann Sweden Historic i sin Ford Escort.

Tom Kristensson/ Henrik Appelskog segrare i JWRC första deltävling Svenska Rallyt

Efter Asfaltsrallyt i Frankrike och snö rallyt i Sverige, var det dags för tredje deltävlingen Rally Mexico.  Ett rally som under åren har svikande deltagar antal, i år fanns bara 23 anmälda och det kom 22 till start, 9 i WRC, 1 i WRC2 pro och fyra i WRC2,  och 7 i Nat klassen. I WRC2 pro klassen, som enda deltagare Lukasz Pieniazek vinna trots brutit en etapp och gjort omstart. I WRC2 vann hemmaföaren Benito Guerra drygt tre minuter före landsmannen Bulacia Wilkinsson, båda Skoda Fabia R5.  I WRC klassen tog Sebastien Ogier sin andra seger för Citroen 30,2 sekunder före Ott Tänak. Elfyn Evans tog sista podiumplatsen och årets första pallplats för M-Sport. Stallkamraten i Ford Teamet, Teemu Suninen körde av vägen och fick bryta redan på SS2. Dani Sordo gjorde årets första inhopp i Hyundai  och slutade på en nionde plats.  Andreas Mikkelsen  fick mekaniska problem på sin Hyundai i20 på SS5 och kunde inte fullfölja.

Rally Mexico lyckades endast få 22 startande 2019 Photo: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del 3 publiceras 1 Januari.