Worldrally.se

Samarbetspartner

-Vi har inte haft tid att lösa problemet

Hyundai som under tre rallyn , haft problem med bakre upphängning på sin I20 Coupe, Senast Thierry Neuville i Safari Rallyt . Enligt teamchefen Andrea Adamo har man haft för lite tid att analysera problemet inför Rally Estonia.

-”Vi har tillbringat den korta period sedan Safari Rallyt att granska de problem vi har stött på de senaste starterna. Det finns inte så mycket inom den korta tidsram vi har, men vi beger oss till Estland med höga motivationsnivåer och en beslutsamhet att visa vad vi kan uppnå. Bara för att vi slutade 1:a o 2:a i förra årets Rally Estland garanterar inte det automatiskt ett bra resultat i år, Vi måste arbeta så hårt vi kan ,hålla oss fokuserade och extra all prestande vi kan få från vår bil-vilket förresten har visat sig var mycket snabb på alla underlag hittills den här säsongen. Det finns alltid tur , men vi måste få mer kontroll över vårt eget öde” säger Andrea Adamo.

Till Rally Estonia tar Craig Breen plats i tredje bilen , Breen som blev tvåa förra året i Estland . Hemmaföraren Ott Tänak har vunnit rallyt dom tre senaste åren , två segrar för Toyota 2018,2019 och 2020 för Hyundai. Thierry Neuville gör sin andra start i Estland , förra året fick han bryta på grund av elektriska fel på bilen.

Oliver Solberg ser fram emot Estonia
I WRC klassen ställer Hyundai upp med två förare, Jari Huttunen som övertar teamets Hyundai line up i klassen efter att Ole Christian Veiby blivit avstängd resten av säsongen. Oliver Solberg gör sin andra start i WRC för teamet i klassen och den första där han är nominerad för poäng i WRC 2 mästerskapet. Oliver som 2020 vann WRC3 klassen i sin Volkswagen Polo . ser fram emot starten
-”Jag har bra resultat och minnen från den här tävlingen de senaste åren, min förhoppning är att kunna upprepa bedriften, det är något speciellt med sträckorna i Estonia, vissa partier är snabbare än den finska VM tävlingen, men utan så många hopp, Sist jag körde, kördes rallyt på sensommaren med en hel del regn,vilket bidrar till bättre grepp. Nu förväntas torra vägar med löst material på ytan, Det kommer bli en spännande utmaning ” säger Oliver Solberg.

Rallyt körs 14-17 Juli med orten Tartu som bas. I år kommer man i motsatt från ifjol, Torsdagen blir första dagen med shakedown och en superspecial. Du följer hela rallyt i vår liveuppdatering, där vi också publicering startlistor med mera.