
Roope Korhonen överlevde en krävande söndag och tog sin första seger i FIA European Rally Championship deltävling Rally Hungary i sin debut. Det finska paret Korhonen och kartläsaren Anssi Viinikka, Toyota GR Yaris Rally2, navigerade genom otroligt tuffa grus etapper som testade både förarna och bilarna till det yttersta. Duon tog hem segern med 30,1 sekunder före Mads Østberg, Citroën C3 Rally2.
”Det känns fantastiskt, måste jag säga. Den sista etappen var verkligen tuff. Och en viktig sak: grattis på mors dag”, tillade en mycket glad Korhonen.
Korhonen körde imponerande genom hela tävlingen och vann fem av de 13 etapperna, men vägen till segern var inte utan dramatik. Korhonen avslutade lördagen 10,6 sekunder bakom ledaren Andrea Mabellini, innan han vann söndagsmorgonens tre etapper och minskade avståndet till italienaren till 1,9 sekunder.
Korhonens framfart bromsades dock upp när tävlingsledaren gav finländaren en straff på 10 sekunder för att ha kört på en chikan i etapp 10. Korhonen kom dock omedelbart tillbaka och tog ledningen i nästa etapp. Mabellini tappade 26,2 sekunder efter att ha fått en punktering, vilket gav Korhonen en ledning på 0,7 sekunder.
Miko Marczyk drog nytta av en dramatisk dag och tog den sista pallplatsen, 31,4 sekunder efter, bakom ratten i sin Škoda Fabia RS Rally2. Marczyk var bara 1,3 sekunder från att ta andraplatsen från Østberg.
Tyvärr tvingades Mabellini, som hade lett rallyt under hela lördagen, att bryta efter att ha skadat upphängningen på sin Škoda Fabia RS Rally2 på sträcka 11.
Mabellinis uttåg gav Korhonen en relativt komfortabel ledning på 37 sekunder över Østberg inför Power Stage – en andra genomfart på den gropiga och ojämna Iszka-sträckan. Korhonen lyckades undvika ytterligare dramatik och kunde ta hem en minnesvärd seger.

Østberg hade kämpat om fjärdeplatsen med Marczyk under större delen av rallyt, men på söndagsmorgonen blev det tredjeplats när Simone Tempestini fick problem med sin Fabia RS. Tempestini, förra årets vinnare, ledde rallyt efter att ha vunnit fredagskvällens superspecial, men föll tillbaka till tredje plats under lördagen. Rumänens podiumhopp krossades efter att han drabbats av däckskador i etapp 10, och innan en trasig styrarmsarm tvingade honom på SS 11.
Efter etapp åtta var Østberg och Marczyk helt jämna med identiska totaltider, men det var förstnämnde som till slut drog det längsta strået och tog sin första ERC-pallplats sedan segern i Ungern 2023.
”Jag är väldigt nöjd, för att vara ärlig. Det har varit tufft rally, och jag var på väg att bryta ”, avslöjade Østberg efter målgång på söndagskvällen.
Isak Reiersen kom i mål på fjärde plats trots att han var en av dem som drabbades av däckskador under söndagens etapper, i sin Hankook-utrustade Škoda Fabia RS Rally2. Isak och kartläsaren Stefan Gustavsson gjorde internationell ERC debut en start som ser lovande ut inför hemmarallyt i ERC 29-31 Maj.

Gábor Német var bästa ungerska förare på femte plats, före rumänske Norbert Maior som imponerade i sin ERC Rally2-debut.
Sasa Ollé slutade sjua och tog Master ERC-titeln med 26,2 sekunders försprång till Jos Verstappen, vars förhoppningar grusades av en avåkning i etapp 10.
M-Sport Fords Jon Armstrong rundade av topp 10 efter att ha återhämtat sig från ett dubbelt hjulbyte i lördagens etapp 6. Armstrong låg på tredje plats när dramatiken inträffade, vilket kostade honom sex minuter.
Igor Widłak vann ERC3-klassen med 17,2 sekunder före Márton Bertalan efter att den länge ledande Tristan Charpentier tappade 13 minuter på SS 10, när hans brandsläckare gick i gång mot slutet av sträckan.

ADAC Opel Rally Junior Teams Calle Carlberg säkrade segern i Junior ERC och ERC4 med komfortabla 4 minuter och 35,7 sekunder före Victor Hansen. För Victor Hansen blev det andra podium platsen i karriären, den första 2023 i Liepaja.
Fullständigt resultat hittar du HÄR