
// Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //
Varmt, tekniskt och oförlåtande – det är de sträckor som gör veckans Rally Italia Sardegna (5-8 juni) till en av de tuffaste tävlingarna i WRC-kalendern.
SS1/4 – Arzachena (13,97 km)
En klassiker på Sardinien och en favorit när rallyt besöker Gallura. Arzachena är snabb, flytande och känns igen på sin jämna rytm och böljande terräng. För 2025 svänger den sista sträckan söderut och avslutas nära La Prugnola.
SS2/5 – Calangianus-Berchidda (18.43km)
Helt ny för 2025 och utformad för att utmana. Calangianus-Berchidda blandar en kompakt yta med teknisk variation: sprintar i uppförsbackar ger vika för snäva hårnålskurvor, banor kantade av stenmurar och vingårdspass. Det finns korta sträckor med asfalt och ett unikt avsnitt i mitten av etappen som följer en gammal järnvägslinje, fortfarande markerad av tidigare hus vid spåren. Trots sin komplexitet är det här en sträcka där höghastighets attacker kan löna sig.

SS3/6 – Sa Conchedda (27.95km)
Rallyts längsta prov – och ett av de mest krävande. Sa Conchedda skär genom hjärtat av Monte Acuto och väver sig över Alà dei Sardi och Buddusòs territorier. Det inleds i amfiteater liknande Alà Arena, som erbjuder en fantastisk utsikt, innan det går in i snabb grus med ett dramatiskt vattenplask och ett publikfriande hopp.
SS7/10 – Coiluna-Loelle (21.18km)
En sträcka fylld med dramatik från början. Med början vid den natursköna sjön Sa Coiluna, sätts bilarna i rörelse med en språngmarsch mot det spektakulära Coiluna Jump – en foto punkt som är en favorit bland fansen. De sista kilometrarna inkluderar den ikoniska Loelle-hårnålen, inramad av den gamla nuraghe som dominerar horisonten.
SS8/11 – Monte Lerno-Su Filigosu (24,34 km)
Det bultande hjärtat i Rally Italia Sardegna. Monte Lerno-Su Filigosu är omtalad för sin längd, komplexitet och obevekliga intensitet. Det här tuffa testet slingrar sig fram på skogsvägar och lämnar inget utrymme för misstag. Den hårda ytan kräver precision, medan det legendariska Micky’s Jump – en globalt ikonisk bild av evenemanget – ger luftburna spänningar. Biten i svansen? Ett potentiellt djupt vattenstänk strax före mål.
SS9/12 – Tula-Erula (15.28 km)
Tula-Erula är en av de tuffaste sträckorna i rallyt och är ett hårt test av koncentration och kontroll. Här finns en obeveklig blandning av snabba raksträckor och långsamma, tekniska partier som kräver total koncentration från början till slut. Förarna måste snabbt anpassa sig till rytmen och underlaget, där även små misstag kan få stora konsekvenser. Mittpartiet är särskilt brutalt, fyllt av hopp och kompressioner som sätter både fjädring och uthållighet på prov.

/ Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //
SS13/15 – San Giacomo-Plebi (25,19 km)
San Giacomo, som är tillbaka på programmet för första gången sedan 2013, är en del av Sardiniens rallyhistoria – och nu är den tillbaka med besked. Underlaget är hårt och stenigt, med branta nedförsbackar, snäva hårnålskurvor och ett vattenstänk. Sträckan slutar i Plebi, nära Olbia, och har länge fungerat som en teststräcka för fabriksteamen.
SS14/16 – Loiri-Porto San Paolo (13,70 km)
En ny Wolf Power-etapp med vykortsvackra vyer. Loiri-Porto San Paolo erbjuder en snabb och teknisk slutsträcka med hisnande landskap, som domineras av den höga silhuetten av ön Tavolara. Rutten har skarpa rytmförändringar och en konstant blandning av stigningar och nedförsbackar, som bygger upp till en spektakulär målgång vid stranden. Sträckan, som är lätt att nå från Olbia, är också värd för den officiella podiumceremonin – en fantastisk och symbolisk avslutning på Rally Italia Sardegna.