Rally Mexico 2020 unikt på många sätt

2019WRC
Sebastien Ogier (FRA) Julien Ingrassia (FRA) Power Stage El Brinco 2019 i Citroen // Jaanus Ree/Red Bull Content Pool //

De isiga vägarna i Monte Carlo rallyt och underlaget i Svenska Rallyt, kommer att vara långt ifrån de hårda o dammiga grusträckorna i helgens Rally Guanajuato Mexico, tredje deltävlingen i årets WRC kalender.  Den 17:e upplagan av det enda nordamerikanska WRC rallyt, har i år det största startfältet sedan man kom med i kalendern 2014. 39 ekipage finns anmälda.
Förare från 19 olika nationer kommer att köra 24 sträckor under fyra dagar i Guanajuato regionen i centrala Mexico, WRC klassen har nio startande, WRC2 (2019 kallad WRC2pro) 3 , WRC3 10, och resterande av dom 29 anmälda är RC2 och RC5 förare, samt några ytterligare i NCAM serien,  bland annat amerikanen Ken Block i en Ford Escort. Det Mexikanska rallyt har under åren haft dramatiska händelser bland annat när Seabstien Loeb försöker ta sig till service med tre hjul på transportsträckan och till slut får poliseskort på motorvägen eller när Ott Tänak fanns i M-sport och körde rakt ner i en sjö. Mest dramatiskt var nog när Kris Meeke körde av vägen, in på åskådarparkering på rallyts sista sträcka  och hade svårt att hitta ut , men kunde ändå vinna rallyt 2017. Fler ledande förare kommer i helt nytt team o bilmärke jämfört med 2019.  Femfaldige vinnaren Seabstien Ogier, som vunnit rallyt i tre olika bilmärken tidigare, kommer för första gången i Toyota Gazoo racings Yaris WRC, liksom VM ledaren Elfyn Evans som lämnat M-sport inför året för Toyota,I Tommy Mäkinens Toyota stall gör även den yngste fabriksföraren i WRC historien, Kalle Rovanperä Mexico debut i en WRC bil.  Ott Tänak som blev första rallyvärldsmästaren från Estland kommer också till årets första grusrally med nya förutsättningar, efter kört Ford o Toyota tidigare sitter Estländaren i Hyundai i20 WRC för Hyundai Motorsport. För svensk del kommer årets nordamerikanska grusrally vara unikt, aldrig tidigare har 4 svenskar startat samma år, och Pontus Tidemand är den enda svensk som vunnit en klasseger i rallyts historia och det två gånger, 2017 och 2018 i Skoda R5, då tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson som i år sitter i  Ole Christian Veibys Hyundai:s R5 högerstol. Pontus kommer att ha Patrik Barth som notläsare i Skodan för teamet Toksport WRT. Både Veiby o Tidemand tävlar i samma klass, WRC2 . Fjärde svenske deltagaren är Petter Solbergs son Oliver som startar WRC3 klassen i familjens egna Volkswagen Polo R5.
Väderrapporterna talar om temperaturer från +16 på morgonen till +30 på eftermiddagen och solsken, regnet verkar utebli under rallyts 24 sträckor .
34% av rallyts totala  längd 959,25 km är specialsträckor. 653,40 transport kilometer. Rallyt inleds som vanligt med Shakedown på torsdag, 5,51 kilometer kl 10,01 lokal tid, och två ”Mickey Mus” på torsdagskvällen i centrala Leon, med början kl 20,08 lokal tid. Fredag börjar med den kända 31,45 sträckan El Chocolate kl 9.08 lokal tid, avslutas med SSS12 Autodromo Shell V-Power 2,13 km. Lördagen innehåller 9 SS med SSS21 Rock&Rally Leon 1,62 km. Rallyt avslutas på söndag med två sträckor, innan avslutande Power Stage sträckan El Brinco 9,64 km kl 11,18 lokal tid.
Tidskillnaden mot Sverige är -7. Tidtabell med svenska tider hittar du på Rally mexico i vår meny . Du följer hela rallyt på vår live text som startar torsdag kl 17.00 svensk tid i samband med Shakedown. Vi kommer också att sända live från shakedown på vår facebook  sida.

Next Post

Svenskt rekord deltagande i Mexico.

Aldrig i Rally Mexicos 17- åriga historia har det varit så mycket svenskt deltagande som i år. Pontus Tidemand som både 2017 o 2018 vann rallyts WRC2 klass, är också den enda svensk som tagit en seger i nordamerikanska grusrallyt. Pontus är den förare som också startat flest gånger i […]