
FIA World Rally Championship Commission sammanträdde för andra gången i år, igår 8
maj, via videokonferens för att diskutera uppdateringar och utveckling .
Mötet leddes av kommissionens ordförande Pernilla Solberg :
”-Vi har haft en stark start på WRCsäsongen2025 med ett fantastiskt utbud av olika evenemang, och arbetet har varit lika starkt mellan dessa evenemang i våra arbetsgrupper för att göra framsteg inom viktiga
områden av våra regler och säkerhetsfrågor. De förbättringar vi arbetar med i det tekniska reglementet för WRC27 kommer att göra det möjligt för oss att under de kommande månaderna kommunicera mer detaljerat om den
spännande nya era som definierades i slutet av förra året.” sa Pernilla i sitt inledningsanförande.
Utdrag från mötet
Sista finputsningen för WRC27
Efter de senaste mötena mellan FIA och tekniska representanter för varje tillverkare
presenterades ytterligare utkast till detaljer i det tekniska reglementet för 2027 för
kommissionen, särskilt när det gäller hur områden av bilar som beskrivs i reglementet
definieras och omorganisationen av artiklarna som rör motorstyrsystemet och elektroniken.
Den största uppdateringen var införandet av ett nytt kapitel om karosserier, inklusive krav
på hållbara material, homologeringskriterier och definition och form av innervolymer, med
frihet kring denna volym för att tillverkare och konstruktörer ska kunna skapa sina
konstruktioner med en aldrig tidigare skådad flexibilitet. Detta är en central del av WRC27
och en del som är utformad för att uppmuntra både tillverkare och konstruktörer att tävla i
serien. Chassistudier och krocktestsimuleringar pågår redan och de beräknade datumen för
krocktester i verkligheten är i juli och augusti i år.
Dessa förbättringar håller för närvarande på att färdigställas och kommer att presenteras
för kommissionen för godkännande innan det slutliga godkännandet vid World Motor Sport
Council i juni.
Uppdatering av upphandlingen av hållbara drivmedel för 2026-2028
FIA:s tekniska avdelning presenterade en uppdatering om hur arbetet fortskrider med
upphandlingen av en enda leverantör av hållbart bränsle till FIA World Rally Championship 2026-
2028, och de inkomna förslagen analyseras för närvarande av kommissionen. Ytterligare
en session är planerad under de kommande veckorna innan det slutliga förslaget lämnas in för
godkännande till nästa World Motor Sport Council i juni.
Arbetsförhållanden vid WRC-evenemang
Efter en omfattande granskning av arbetstiderna och arbetsbelastningen för de anställda
som arbetar i World Rally Championship har WRC Promoter tagit fram en rapport som för
närvarande granskas av de viktigaste intressenterna. Arbete pågår nu mellan FIA, WRC
Promoter och de tävlande för att ta fram en uppsättning riktlinjer för
evenemangsarrangörer för att bättre kunna ge råd och information om förbättrade
metoder när de skapar resvägar och schemat för rallyveckan. Målet är att färdigställa dessa
riktlinjer under de kommande månaderna och börja implementera dem för evenemang
under säsongen 2026, med en långsiktig vision om att göra förbättringar och minska trycket
på de anställda som arbetar med mästerskapet.
Stark publiktillväxt rapporterad
Kommissionen tog emot feedback från WRC Promotional Working Group, som
rapporterade en uppmuntrande tillväxt i publik och digitalt engagemang under de
inledande evenemangen för säsongen 2025. Arbetsgruppens verksamhet kommer att
fortsätta under hela 2025, med särskilt fokus på aktiviteter i sociala medier, fansens
engagemang och fansens upplevelse vid evenemangen.