Nya reglerna minskar klyftorna

2019WRC
Nya FIA regler ökar chansen Pontus Tidemand Bild: Pontus Tidemend/Patrik Barth Rally Mexico 2020// Jaanus Ree/Red Bull Content Pool //

FIA:as  nya regler som preliminärt kommer gälla från 2022 , som innebär att WRC klassen döps om till R1 och med bilar som närmar sig R5 klassen kommer att minska klyftorna mellan WRC klassen och WRC2/3 .

Fia har redan det tekniska reglementet klart för nästa generations WRC , en förändring av bla.  drivlinan och fjädringsteknologin men bibehållandet av 1,6 liters turboladdade motorer. En av fördelarna är att det skulle innebära en minskning av gapet mellan Rally 1 bilarna och WRC2,3 R5 bilar.  Sexfaldige världsmästaren Sebastien Ogier förstår tanken bakom regeländringen , Och säger i en intervju till DirtFisch
Det fanns en anpassning när vi förra gången ändrade reglementet 2017, eftersom bilarna blev mycket snabbare, Du som förare hade mycket anpassning att lära. Men nu görs ett steg tillbaka den här gången när det gäller bilens hastighet och styrka och det innebär en ny utmaning för oss i nuvarande WRC klassen. Men det innebär också att unga förare får mer möjligheter att klättra upp i klasserna.

För vissa i WRC klassen kommer det att innebära förändrade körstilar för en anpassning till bilen, Men också att teamen i WRC2 o 3 klassen kommer få möjlighet att klättra upp i Rally 1 klassen . Det kommer också innebära att fler förare o team kommer att ha möjlighet att finnas på anmälningslistan inför rallyt. Listan som idag i stort sett innehåller 10 fabriksstödda ekipage.

Next Post

Abart Rally Cup och ERC. klar för omstart