
FIA European Historic Rally Championship (FIA EHRC) kommer att fortsätta att gå från klarhet till klarhet under 2025 med en justerad kalender och en viktig förändring av reglerna för bilarnas behörighet.
Efter att FIA World Motor Sport Council röstade för en uppdatering av Appendix K i International Sporting Code under sitt möte i oktober 2024, kommer tävlingsbilar byggda mellan 1991 och 2000 att kunna bära det tekniska passet som gör det möjligt för dem att tävla i FIA-mästerskap och internationella motorsportevenemang.
Medan några av världens mest ikoniska tävlings- och rallybilar från 1993–2000 i FIA EHRC inom en enda klass 2025. Bland dessa finns tex .Citroën Xsara Kit Car, som tävlade i FIA World Rally Championship mellan 1998 och 1999.
Justerad kalender erbjuder mer variation
Kalendern för FIA European Historic Rally Championship har justerats inför säsongen 2025 med tillägget av Rallye Antibes Historic i Frankrike, Ardeca Ypres Historic Rally i Belgien och Historic Rally Fafe i Portugal.
Dessa tre evenemang kommer att ingå tillsammans med sju rallyn som bidrog till att göra FIA EHRC 2024 till en stor framgång. De är Rally Costa Brava (Spanien), Historic Vltava Rallye (Tjeckien), Historic Rallye Weiz (Österrike), Lahti Historic Rally (Finland), Historic Acropolis Rally (Grekland), Rallye Elba Storico (Italien) och Rally de Asturias Histórico (Spanien).
Även om FIA EHRC:s schema för 2025 ger ekipagen 10 möjligheter att tävla, tillåter det sportsliga reglementet förare och kartläsare att räkna sina sex bästa poäng för alla kategorier, klasser och troféer.
Bortsett från Lahti Historic Rally och Historic Acropolis Rally körs alla tävlingar på asfalt.
På alla FIA EHRC-tävlingar kommer bilar i kategori 1-4 att grupperas tillsammans på varje sträcka. Alla andra bilar, inklusive de som homologerades mellan 1993–2000, kommer att placeras bakom.
Tio bonuspoäng kommer att delas ut till de ekipage som startar i Historic Vltava Rallye, säsongens andra deltävling i april, och Historic Rally Fafe, säsongens avgörande deltävling i november. Två bonuspoäng kommer även fortsättningsvis att delas ut till ekipage som startar i alla övriga deltävlingar.
Jamie Edwards, som utsågs till FIA EHRC Sporting Delegate 2023, kommer att stödja både arrangörernas och de tävlandes krav under säsongen 2025.
FIA:s Head of Historic Stuart Murray sa:
”Scenen är satt för ännu en utmärkt FIA European Historic Rally Championship-säsong. Även om uppdateringen av Appendix K kommer att göra det möjligt för bilar homologerade mellan 1993–2000 att tävla på FIA EHRC-evenemang, är det viktigt att hantera deras integration i mästerskapet. Detta görs för att övervaka deras prestanda i tävlingsläget och för att undvika att marknaden översvämmas av dessa nyare bilar på bekostnad av bilar som har utgjort FIA EHRC:s ryggrad under flera år. Vi är också glada över att kunna välkomna rallyn i Belgien, Frankrike och Portugal, vilket ytterligare kommer att uppmuntra fler tävlande från fler länder och regioner att delta.”
