
När dammet har lagt sig efter veckans EKO Acropolis Rally (26–29 juni) kan kampen om FIA:s rally-VM 2025 se helt annorlunda ut. Grekland är platsen där säsonger kan gå i spillror – eller blomstra upp. Den ikoniska Rally of Gods, som den kallas, är en brutal prövning mitt i säsongen: en cocktail av taggiga klippor, stekande hetta och obarmhärtig grus som i årtionden har gjort världens bästa förare ödmjuka. Vanligtvis hålls tävlingen i september, men i år flyttas den till slutet av juni – en till synes liten förändring som kan få stora konsekvenser. Med en förväntad omgivningstemperatur på nära 40 °C kommer hettan att utsätta bilar, däck och team för ännu större påfrestningar under fyra tuffa dagar.
När säsongen 2025 når halvtid leder Elfyn Evans ställningen – men bara med knapp marginal. Toyota-föraren anländer till Lamia med en ledning på 19 poäng – en marginal som har minskat stadigt under de senaste två deltävlingarna, efter att en gång ha varit 43 poäng. Walesarens belöning är en nackdel på banan: som första bil genom fredagens lösa etapper kommer han att svepa en ren linje för dem bakom. Och det kan bli kostsamt.
Vi åker dit vid en annan tid på året än vanligt, så det kan bli mycket varmt och krävande för bilarna och däcken, förklarar Evans. Vi vet också att vi kommer att möta de välbekanta utmaningarna med att öppna vägen på fredagen, när många etapper körs bara en gång.
Bakom honom närmar sig Sébastien Ogier och Kalle Rovanperä. Ogier har vunnit tre av sina fyra starter hittills i år och är fortfarande obesegrad på grus. Rovanperä, bara en poäng bakom, har fått upp farten med en seger följd av två pallplatser i sina tre senaste rallyn – och är tvåfaldig vinnare av Acropolis.
Alla tre är Toyota-förare.
Men det här är, åtminstone på senare tid, Hyundai-territorium.
Det koreanska märket levererade en förkrossande 1-2-3-seger i förra årets Acropolis – och dess i20 N Rally1-trio är tillbaka hungriga på mer. Regerande mästaren Thierry Neuville, Ott Tänak och Adrien Fourmaux letar fortfarande efter Hyundais första seger för säsongen. Tänak ligger fyra totalt, med Neuville femma och Fourmaux sjua efter att ha missat poäng i både Portugal och Italien.
Josh McErlean, Grégoire Munster, Mārtiņš Sesks och Jourdan Serderidis bildar en fyra man stark M-Sport Ford Puma Rally1-uppställning. Det brittiska teamet har en stark tradition på grekisk grus, med åtta segrar i Acropolis (1997, 2000–2003, 2006–2007, 2009), vilket bidrar till totalt 13 segrar för Ford sedan rallyt startade 1951.
Takamoto Katsuta tävlar också för Toyota, medan Sami Pajari fortsätter sin första hela Rally1-säsong i en annan GR Yaris Rally1 – utanför huvudtillverkarnas poängnominering. Den unge finländaren har konsekvent visat att han har tempot för att utmana om topp fem-placeringar och fortsätter att imponera för varje tävling.
EKO Acropolis Rally Greece startar i huvudstaden Aten på torsdagskvällen och omfattar 17 etapper på totalt nästan 350 km mot klockan innan målgång på söndag eftermiddag.
Tidschema och sträckinformation svensk tid
Torsdag 26 Shakedown (
Shakedown (3,62 km) kl 7,02
SS1 EKO Athens SSS (1,50 km) kl 17,05
Fredag 27 juni
SS2 Aghii Theodori 1 (26,76 km) kl 6,28
SS3 Loutraki (12,90 km)
SS2 Aghii Theodori 2 (26,76 km) kl 9,28
SS5 Thiva (19,58 km) kl 13,28
SS6 Stiri (24,18 km) kl 15,50
SS7 Elatia (11,58 km) kl 18,31Fredag 27 121,76 SS km transport 375,29 km
Lördag 28 juni
SS8 Pavilani 1 (24,58 km) kl 7,22
SS9 Karoutes 1 (19,48 km kl 9,05
SS10 Inohori 1 (17,66 km) kl 10,32
SS11 Pavaliani 2 (24,58 km) kl 14,22
SS12 Karoutes 2 (19,48 km) kl 16,05
SS13 Inohori 2 (17,66 km) kl 17,32
Lördag 123,44 SS km transport 353,78
Söndag 29 Juni
SS14 Smokovo 1 (26,16 km) kl 7,03
SS15 Tarzan 1 (23,37 km) kl 08,05
SS16 Smokovo 2 (26,16 km) kl 11,27
SS17 Tarzan 2 Power Stage (23,37 km ) kl 13,15
Söndag 99,06 SS km Transport 263,03 km