
Photographer: Vincent Thuillier Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH
Hyundais Thierry Neuville drabbades av två punkteringar på gårdagens etapp, och två till på lördags förmiddagen. Vid en intervju efter SS9 sa Neuville:
-”Däcken är inte på rätt nivå. Om du ser varför vi får punkteringar, Det är omöjligt att tävla på den här nivån med en sådan produkt. Vi straffas hela tiden för ingenting, det är inte roligt. Det är bara turen som avgör. Vi fortsätter och tar igen lite mark.”
Den koreanska däcktillverkaren har hittills fått begränsad kritik efter att ha tillverkat ett däck som har varit hållbart vid de flesta tävlingarna i år. Men helgens Acropolis, den sjunde deltävlingen av 2025, har utan tvekan visat sig vara det hårdaste testet hittills för däckmärket. Förhållandena för årets tävling, som flyttades från september tillbaka till det traditionella datumet i juni, har varit mycket tuffare än tidigare år, vilket förvärrats av en lång period utan regn som har kompakterat vägarna.
Vid dagens serviceuppehåll utvecklade Neuville sitt missnöje med däcken i en intervju .
-”I går var ett av däcken inte ens punkterat i slutet. Under några sekunder hoppade det runt och tappade luft, men vi pumpade upp det igen i går kväll och däcket höll trycket hela natten. Det är bara ett tillverknings- och tillförlitlighets problem, och det är inte så vi ska kämpa om världsmästerskapet. Detsamma gäller punkteringarna. I morse syntes det inte var däcket tappade luft. Det var ett väldigt litet hål och jag har aldrig sett något liknande förut, det är helt galet. Jag har haft fler punkteringar nu än under hela förra året. Hankook har mycket arbete framför sig.”
En intervju som fick Hankook att reagera.
Till Autosport säger Hankooks representant Steven Cho.
Vi delar helt och hållet Neuvilles frustration. Jag tycker att han har haft mer än sin beskärda del av problem.
När vi kom till Grekland visste vi att det skulle bli säsongens största utmaning, och enligt vad vi förstår är det ännu tuffare än tidigare år, både vad gäller temperatur och underlags förhållanden på specialsträckorna. Vi visste att det skulle bli en enorm utmaning, och så har det också blivit.
Eftersom det här är vårt första år var vårt fokus att komma [till WRC] med en konservativ inställning för att se till att våra däck är så robusta som möjligt, och jag tycker att vi hittills har klarat oss bra överlag. Vi är självklart inte självbelåtna, och i motorsport kan det alltid bli bättre, så vi kommer att fortsätta att pusha, men vi visste att det skulle bli en utmaning.
Framöver har vi utvecklingsprojekt som vi arbetar med i nära samarbete med tillverkarna och FIA, och vår plan är definitivt inte att stå stilla. Men samtidigt måste vi hitta rätt tidpunkt för att introducera dem. Vi har flera saker under utveckling.
Det finns olika typer av däckproblem, det finns grundläggande stötar eller grundläggande avskiljning från en sidokollision. Delaminering är en kombination av den extrema värme vi ser här och de mycket slitande ytorna som förvärrar problemet. Detta är något vi kommer att titta på noggrant för att undvika.
När det gäller de problem vi har sett här, som till viss del är lite oundvikliga och till viss del förväntade, kommer vi att titta på data och se hur vi kan komma tillbaka starkare nästa år. avslutar Steven Cho