Det var på SS 6 på fredagen som Thierry Neuville körde av och skadade vänster bakhjul och upphängning och som följd stod hjulet still. Neuville fortsatte trots incidenten på transporten till servicen. Efter att FIA teknik delegate kontaktat teamet stoppade Neuville för att reparera så hjulet snurrade igen. Både Team och Neuville säger i förhöret med Fia att man inte upplevde att det var så stor. Teamet säger vidare att eftersom Neuville inte stoppat tidigare att det inte var så allvarligt. Neuville säger också att man inte trodde det var så stora skador förrän FIA tekniska delegat kontakt teamet.
Utdrag från beslut
Artikel 34.1.5 i FIA WRC Sporting Regulations 2025 anger tydligt att på en
vägsträcka som är allmän väg och vid starten av en sträcka får en tävlingsbil endast
köras på fyra fritt roterande hjul och däck. Bestämmelsen om att hjulen inte får
rotera på allmän väg har tillkommit av säkerhetsskäl. Regeln föreskriver också att
”Varje bil som inte uppfyller kraven måste omedelbart stanna, reparera skadan om
möjligt och respektera alla tillämpliga regler eller bryta.”
Det är besättningsmedlemmarnas ansvar att följa ovanstående regler och de bör
kontrollera sin bil direkt efter stoppkontrollen och innan de kör på allmän väg, särskilt
efter en olycka, som inträffade på SS6.
Dessutom borde det också ha varit teamets skyldighet att informera besättningen
omedelbart efter att ha sett de tillgängliga TV-bilderna för att förhindra en osäker
situation.
Eftersom bilen kördes på en med ett blockerat hjul, skapades en osäker situation av
besättningen på bil nr 1.
När besättningen informerades av sitt team om att tävlingsbilen inte uppfyllde de
ovannämnda reglerna, stannade de omedelbart och reparerade skadan enligt
begäran.
Stewards drar ändå slutsatsen att besättningen på bil nr. 1 bröt mot artikel 34.1.5 i
FIA WRC 2025 Sporting Regulations samt artikel 12.2.1.h i FIA International Sporting Code 2025.
I detta speciella fall kan dock förmildrande omständigheter beviljas eftersom
besättningen vidtog lämpliga åtgärder omedelbart efter att ha blivit medvetna om
bilens skick, genom att stanna och reparera skadorna.
Stewards drog slutsatsen att eftersom ingen sportslig fördel uppnåddes av den
tävlande i bil nr 1, är böter lämpligt och proportionerligt i detta fall.