
// Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //
WRC:s tekniska regler kommer att ändras inför säsongen 2027, vilket öppnar upp intressanta möjligheter. Enligt de nya reglerna kommer kostnaden för att bygga en ny rallybil i toppklass att begränsas till endast 345 000 euro.
Nu vill 36 årige och tidigare WRC föraren Andreas Mikkelsen, samarbeta med Skoda för en comeback i WRC. Det tjeckiska bilmärket som under de senaste åren dominerat WRC 2, med Toksport som farmarteam.
Mikkelsen har en lång erfarenhet av samarbete med Skoda, Började redan 2011 då han vann IRC med Skoda. Efter Rally 1 med Volkswagen 2013–2016, gick han tillbaka Skoda då Volkswagen drog sig ur WRC. Vann WRC 2 titeln 2021 och 2023 med det tjeckiska bilmärket.
Till webbsidan Dirtfish säger Andreas Mikkelsen
”Självklart vill jag vara tillbaka (i WRC)”, och fortsätter ”Att vara heltidsförälder är väldigt trevligt, men jag saknar att vara tävlingsinriktad. Jag har varit tävlingsinriktad sedan jag var fem, sex år gammal, så det har varit lite borta nu, men jag vill verkligen komma tillbaka till det”
Mikkelsen säger att det vore väldigt naturligt att samarbeta med Škoda igen. Škoda skulle kunna dra nytta av en erfaren förare, medan Mikkelsen själv skulle kunna återvända som en av förarna.
”Jag måste se vad som är rätt väg framåt. Och jag tror att om man tittar på WRC, så tror jag realistiskt med tanke på min historia med Škoda, att om de skulle ta steget, skulle det vara väldigt naturligt att försöka vara en del av det eftersom vår relation är så bra och allt”, säger Andreas.
Som även ser över andra möjligheter att göra comeback
.
En återkomst till WRC är dock för närvarande högsta prioritet. För närvarande är det inte lätt, men med de nya reglerna kan situationen bli mycket enklare – förutsatt att nya tillverkare kommer med på tåget.
”Så jag måste, låt oss säga, undersöka alla möjligheter som finns. Självklart ligger mitt hjärta fortfarande i WRC och det är där jag vill vara. Men med bara tre tillverkare just nu är det väldigt svårt. Jag måste bara se hur saker och ting utvecklas”, Jag tycker att de nya reglerna för 2027 är intressanta. Jag antar att vi alla bara väntar på den slutgiltiga uppsättningen regler för att se om det faktiskt är intressant för nya tillverkare, nya trimmare eller någon ny att träda in. Och sedan måste vi se rätt väg framåt”, avslutade den 36 årige norrmannen.