Mads Östbergs magnifika avslutning 2018

Det blev svårt att sätta rubrik på artikel om 2018 års avslutande rally 2018. Skulle vilja ha plats med både Jari-Matti Latvala, Hayden Paddon och Mads Östberg. Men norrmannen fick rubriken ensam. Mads o Eriksen i högerstolen gjorde nog sitt bästa WRC rally någonsin i karriären, även om det bara en tredje plats. Mads o Eriksen var i ledningen under dag 1 men tappade, men har haft styrkan att komma tillbaka o klättra. Framtiden i WRC för det norska paret har och kanske är osäkert, men med den magnifika körningen i det tuffa rallyt på andra sidan jordklotet visade han att är fortfarande en man att räkna med i WRC.  Nyzeeländaren Hayden Paddon visade även han att en fabriksstyrning är möjlig, Paddon förekommer i diskussioner för en plats i M-sport Teamet, en plats som kanske blev klar efter helgens rally, Paddon var under senare halvan rallyt med bland topp tre hela tiden och blev också Hyundais bäste förare. Sen har vi Jari-Matti Latvala som återigen slog till och visade att han är o räkna 2019 trots sina motgångar under året, Esa Pekka Lappi som gjorde sin sista styrning för Toyota slutade fyra och visade sitt nya team 2019 Citroën att han är den snabba “Finne” man letat efter. Med Latvalas första plats o Lappis andra plats kunde Toyota Gazzo Racing o Tommi Mäkinen ta hem sin första märkes VM titel.  Sebastien Ogier säkrade sin sjätte VM titel efter slutat femma. Detta efter att värsta konkurrenten Thierry Neuville fick bryta rallyt på SS22 efter att tappat ett hjul. Ott Tänak som övertog ledningen på dagens sista första sträcka fick också bryta på dagens sista sträcka åkt av vägen. Av dom totalt 25 startade startande var det bara 15 som lyckades komma till mållinjen i sydvästra Australiens kustort Coffs Haurbor.

Topp 10 Rally Australien

Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila FIN Toyota  2,59,52,0
Hayden Paddon/Sebastian Marshall NZ  Hyundai +32,5
Mads Östberg/Torstien Eriksen N Citroén +52,2
Esa-Pekka Lappi/Janne Ferm FIN Toyota 1,02,3
Sebastien Ogier/Julien Ingrassia FRA Ford +2,30,8
Elfyn Evans/Daniel Barrit GB  Ford +3,05,1
Craig Breen/Martin Scott ITA  Citroén +8,59,0
Laberto Heller/Luis José Diaz  Ford Fiesta R5  (WRC2) +22,28,5
Steve Glenney/Andrew Sarandis NZ Skoda Fabia R5 +27,01,8  (WRC2)
Jourdan Serderidis/Lara Vanneste GR Ford WRC +35,14,1

 

 

 

 



Next Post

Mads Östberg bäste Citroén förare 2014, 2015 och 2018

Det blev svårt att sätta rubrik på artikel om 2018 års avslutande rally 2018. Skulle vilja ha plats med både Jari-Matti Latvala, Hayden Paddon och Mads Östberg. Men norrmannen fick rubriken ensam. Mads o Eriksen i högerstolen gjorde nog sitt bästa WRC rally någonsin i karriären, även om det bara en […]