
@FIA
Igår godkände World Motor sport Council , vid ett möte i Macua. En av de sista pusselbitarna som nu faller på plats och markerar starten på en helt ny era för FIA World Rally Championship från 2027.
Regelverket för WRC27, som fick grönt ljus av världsrådet i december 2024, har genomgått sina sista finjusteringar och uppdateringar under de senaste sex månaderna, och idag bekräftas referens volymerna för karosseriet, vilket cementerar FIA:s åtagande att sätta flexibilitet i centrum för dessa regler.
För att uppnå detta definierar reglerna en zon där alla karosspaneler måste placeras, men inom denna volym har tillverkare och konstruktörer frihet att skala och integrera nästan vilken design som helst.
Denna avgörande egenskap i reglerna innebär att bilar som sträcker sig från sedaner till hatchbacks, crossovers och helt skräddarsydda konstruktioner. De nya reglerna kommer sträcka sin fram till 2037.
Man godkände också federationens första säkerhetsbestämmelser för fordon som drivs med flytande väte, vilket är en viktig milstolpe i motorsportens övergång till hållbarhet.
De nya reglerna har utarbetats med hjälp av experter från olika branscher, såsom flyg- och rymdindustrin, energi, vätgasinfrastruktur, vätgaslagring för fordon, tankningsteknik, systemintegration, riskbedömning och säkerhetsteknik, samt biltillverkare och ACO. De kommer snart att införas i bilaga J, artikel 253, i FIA:s internationella tävlingsregler och ställer strikta krav på fordonsintegration, lagringssystem och tankningsprocedurer. Viktiga säkerhetsåtgärder inkluderar trycktestade utrymmen, multi-alarm för vätgasläckage och kokpunktsgränser.
Förra året meddelade FIA att man kommer att fokusera på att bidra till utveckling och marknadsföring av lösningar baserade på vätgas i flytande form (LH₂), eftersom den har lägre volym och vikt jämfört med komprimerade gastankar (CGH₂), vilket gör den bättre lämpad för den krävande miljön inom motorsport, där optimering är avgörande.
Genom att etablera en säker regleringsmodell vill FIA positionera motorsporten som en katalysator för vätgasinnovation inom hela mobilitetssektorn.