
TOYOTA accelererar sina ansträngningar för att skapa ännu bättre bilar med motorsportbakgrund och förverkliga ett koldioxidneutralt samhälle. Sedan 2021 tävlar TOYOTA med en vätgasdriven Corolla i Super Taikyu-serien i Japan.
Jari-Matti Latvala, teamchef för TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, är en av förarna som har kört med den innovativa drivlinan och gett feedback under utvecklingen.

GR Yaris Rally2 H2 Concept har utvecklats vid TGR-WRT:s huvudkontor i Jyväskylä, Finland, och testats på lokala vägar, bland annat på grusvägar i skogen som liknar dem som används i Rally Finland.
Vid sin publika debut i det Finska VM rallyt 31 Juli-4 Augusti, kommer bilen att demonstreras på den blandade banan Harju i centrala Jyväskylä, som är rallyts första etapp på torsdagskvällen och återigen SS10 på fredagen. Fyrfaldige världsmästaren Kankkunen, vice teamchef för TGR-WRT, kommer att sitta bakom ratten.

Bilen kommer också att ställas ut i serviceparken under evenemanget tillsammans med andra vätgasbilar som Toyota Mirai och Tundra, som en del av en större utställning av vätgasteknik i hela Jyväskylä.
År 2022 demonstrerades tekniken för första gången på rallybanorna i Europa när den experimentella GR Yaris H2 gjorde sin debut i FIA World Rally Championship-tävlingen i Belgien, körd av Akio Toyoda och Juha Kankkunen.
Sedan dess har utvecklingen fortsatt för att skapa Rally2 H2 Concept, som kommer att demonstreras vid Rally Finland för att låta rallyfans uppleva potentialen hos vätgas som ett av alternativen för motorsportens framtid i ett koldioxidneutralt samhälle.

Bilen är baserad på det framgångsrika GR Yaris Rally2-chassit och utrustad med en förbränningsmotor som drivs med komprimerad vätgas, vilket ger nära nollutsläpp samtidigt som den behåller de ljud och känslor som rallyfans uppskattar så mycket.