
Efter succén i Safari Rally Kenya, där Hyundai teamet gjorde sin bästa placering någonsin i det afrikanska rallyt med pallplatser för Tänak och Neuville. Man kommer till Rally Islas Canarias med en uppgraderad Hyundai i20. Teamets tredje förare och asfalts specialisten Adrien Fourmaux har tidigare erfarenhet av ö-rallyt efter seger i ERC rallyt 2020. Belgaren Neuville körde tävlingen två gånger under sin karriär i Intercontinental Rally Championship.

Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH
Adrien Fourmaux/Alexandre Coria
”Efter att ha tävlat i Rally Islas Canarias 2020 kommer några av sträckorna att vara ganska bekanta för mig. Jag vet hur greppet är både när det är torrt och när det är vått, så det ger oss bra förutsättningar för alla möjligheter. Den här tävlingen är ett rent asfaltrally, så det krävs precision när det gäller fartnoteringar, de linjer vi tar på sträckorna och hanteringen av däcken. Det är helt annorlunda på det här underlaget; allt går snabbare och du kan känna varje styrjustering på däcken direkt, så det är verkligen reaktivt. Övergången från grus till asfalt kan kännas som att köra en helt annan bil och G-krafterna vi utsätts för kan vara stora. Målet är att leverera ett så starkt resultat som möjligt – jag skulle vilja komma tillbaka på pallen, eller till och med ta det ett steg längre.”
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe:
”Det är svårt att minnas när jag senast tävlade i Rally Islas Canarias, men det var definitivt ett rally som jag gillade. Många delar av sträckan har omarbetats, fått ny beläggning och breddats, så jag tror inte att jag kan ta med mig så mycket erfarenhet från 2010 och 2011 in i helgen. Vid en testtävling som vi körde nyligen hade vi en bra blandning av grepp, precision och prestanda, så vi känner oss mer bekväma med bilen på asfalt. Vi hade ett fantastiskt resultat i Safari Rally Kenya, men det var ändå en krävande tävling – förmodligen en av årets mest utmanande. Jag tror att det momentum vi behöver för den här tävlingen finns där, och vi har allt vi behöver i bilen, så jag tror att vi kommer att prestera bra. Vi siktar naturligtvis på en seger – vi måste slå Evans för att minska avståndet i båda mästerskapen.”

Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH
Hyundai Motorsports President och Team Principal Cyril Abiteboul sa:
”Det är alltid spännande att se nya deltävlingar i WRC-kalendern och att återvända till Spanien efter två säsonger. Vi har ett snabbt asfaltstest som ger oss en ny uppsättning utmaningar och ambitioner. Även om det är första gången vår uppgraderade Hyundai i20 N Rally1 kör en full asfalttävling, är vi övertygade om att vi kan vara i bra form här nästa helg. Vi är fokuserade på att minska avståndet till Toyota så vi siktar på minst en pallplats, men vi siktar alltid på det översta steget. En stark Super Sunday-prestation kommer också att vara avgörande – vi kunde låsa topp tre i Safari Rally Kenya, och det skulle vara fantastiskt att upprepa den prestationen i Rally Islas Canarias.”
Sex etapper utgör fredagens program: två slingor med Valsequillo-Telde (SS1/4, 26,32 km), Vallesco-Artenara (SS2/5, 15,27 km) och La Aldea-Mogan (SS3/6, 17,83 km)
- Lördagen bjuder på sju etapper – Moya-Galdar (SS7/10, 24,09 km), Arucas-Firgas-Teror (SS8/11, 13,75 km), Tejeda-San Mateo (SS9/12, 23,30 km) och Las Palmas de Gran Canaria (SSS13, 1,80 km)
- Fem kortare etapper avslutar tävlingen: Agüimes-Santa Lucia (SS14/17, 14,97 km), Maspalomas (SS15/18, 13,47 km) och Costa Canaria (SSS16, 1,50 km).