Förarjakten har börjat inför 2020

2019WRC
M-sports Malcolm Wilson har redan börjat diskussioner för att få Ott Tänak tillbaka till stallet.

Trots att det återstår 8 deltävlingar i årets WRC, har fabriksteamen börjat att leta nya förare inför 2020. M-Sports Malcolm Wilson har redan haft ingående samtal med Ott Tänak för comeback i M-sport. Ett samtal som väckt irritation hos Toyota stallet, Ford teamet som idag har Elfyn Evans och Teemu Suninen i stallet , personligen tror jag att Wilson kommer att släppa Elfyn Evans och behålla Suninen en säsong  till. En annan som kan vara tänkbar i WRC sits är engelsmannen Gus Greensmith som har full support av M-Sport i WRC pro klassen i år. Gus som kommer att få prova en WRC start för stallet vilket troligen enligt rykten, sker i hemmarallyt Rally Wales i Oktober. Men M-sport kommer nog att även 2020 anmäla två bilteam till fabriksVM .  Hyundai teamet har en stor press från den Koreanska biltillverkaren och försöker att klara sig detta år. Inför nästa år har man bara Belgaren Thierry Neuville, som inför 2019 skrev ett tre års kontrakt med teamet, andre föraren norrmannen Andreas Mikkelsen som har ett kontrakt för alla fjorton tävlingarna i år , har ändå fått stå över en deltävling hittills, men det kommer fler där Mikkelsen blir utbytt mot Sordo eller Loeb, 2020 kommer nog Dani Sordo få överta Mikkelsens plats och tidigare Hyundai föraren Hayden Paddon får göra inhopp som Sordo får göra idag. Toyota teamet kan få problem om de mister sin stjärna Ott Tänak , Jari-Matti Latvala gör troligen sin sista säsong , om han kör alla deltävlingar i år, har gjort  210 WRC starter i sin karriär och den förare som gjort flest WRC starter någonsin ,Teamets tredje förare engelsmannen Kris Meekes insatser hitills och är nog ett frågetecken inför 2020 är ett huvudbry för stallet. Toyotas teamchef Tommi Mäkinens adapt, japanen Takamoto Katsuta är nog  en som vi kommer att se i en av teamets tre bilar nästa år. Citroen som idag har två förare som är missnöjda med bilen, Sebastien Ogier och Esa-Pekka Lappi , Lappi som inte infriat förväntningarna för teamet hänger nog lite löst, Ogier  har ju sen tidigare avviserat sin WRC avslutning och kommer nog att göra slag i saken efter detta år.
Förare som knackar på dörren för en fabrikssits är ju Pontus Tidemand som har fått en tävling för M-Sport hitills och blivit lovad fler, Mads Östberg som när han fanns i Citroén teamet var deras bästa poängplockare kan nog vara intressant för Hyundai eller Citroén  2020, speciellt efter hans insatser i WRCpro klassen hitills. Finländaren Kalle Rovanperä  som hitiils har 4 segrar o 3 pallplatser för Skoda stallet i WRC2 klassen är en het kandidat. Intressantast blir nog ändå Petter Solbergs son Oliver Solberg , som i år visat vad han går för. Två av två möjliga segrar i Lettsiak mästerskapen med Volkswagens Polo R5, En andra plats o en seger i Amerikanska Mästerskapen för Subuaru Motorsport. Kristofferson Motorsport har ju även knutit den 17 åriga svensk/norska ungtuppen till rally team, Oliver fyller 18 år veckan före Rally Wales  och det förekommer diskussioner om en start för Kristoffersons Volkswagen Team i WRC2 klassen då.

Även WRC kalendern för 2020 är också lika spännande hur den kommer att se ut. Flera kandidater knackar på dörren och mest troligt kommer Japan in i kalendern. Australien ligger i farozonen och krigar med New Zealand om att få en plats. Ett orosmoln för svensk del är att inget avtal för det Svenska Rallyt har tillkännagetts ännu, trots att det bara återstår 8 månader kvar om man skall finnas kvar i Februari. Frågan är om Argentina kommer att finnas kvar efter två år med bara ett 20 tal startande.

Next Post

Rally GB kan bli asfaltsrally

Walesaren Elfyn Evans vann Wales Rally GB 2017 tillsammans med engelska kartläsaren Daniel Barrit.PHOTO:@World Det anrika Rally GB, numera Wales Rally GB, har den senaste tiden haft problem med att hitta både finansiärer och vägar, vilket inneburit en del ändringar under dom senaste åren. I veckan rapporterar det Engelska nyhetsbolaget […]