Skip to content

Fia:s nya ”rallyboss” är stolt över uppdraget

Efter att tidigare rallychefen Yves Matton avgick i slutet av förra året har FIA letat en ny rallyansvarig och 1 Mars tillträde Andrew Wheatley posten.

Rallysäsongen 2022 är i full gång och tävlingar äger rum över hela Världen. Andrew Wheatley tillträde posten som rallychef 1 Mars . Vi ställde 7 frågor till Andrew

Hur stolt är du över att leda FIA:s rallyavdelning?
”Det är en stor ära och en stor utmaning,men en utmaning som jag är mycket glad över att ta mig an. Jag är glad över att ha fått chansen att utöka min roll inom FIA i en så spännande tid för utvecklingen av sporten i all dess former runt om i världen. Det finns stora utmaningar framför oss när hela bilindustrin anpassar sig till en ny normal situation, men med stöd av alla hårt arbetande och entusiastiska intressenter ser framtiden mycket lovande ut.”

Vilka är dina huvudsakliga ansvarsområden?
”Jag rapporterar till en generalsekreterare för sport Peter Bayer och kommer att ha ansvar för all verksamhet inom FIA:s rallyavdelning som är baserad på FIA:s kontor i Genéve. Jag har till uppgift att fastställa avdelningens strategiska vision i linje med de riktlinjer som ges av de relevanta kommissionerna och kommer att övervaka utvecklingen och den administrativa förvaltningen av rallyavdelningen.”

Vad tror du att du kan bidra med till den här rollen?
”Jag har varit en del av FIA-teamet sedan 2019 efter att ha anslutit mig som WRC-kategorichef, men jag har arbetat inom rallyt på alla nivåer i 25 år och utfört en mängd olika funktioner och fått kunskap och erfarenhet i processen. Min utbildning var inom juridiken, men den möjlighet jag fick att arbeta med affärsutveckling inom motorsporten tidigare har gett mig en god inblick i de kommersiella delarna av motorsporten och de senaste fyra säsongerna i FIA har hjälpt mig att förstå det enorma engagemang som våra arrangörer och volontärer gör för sporten. Å andra sidan fortsätter jag att tävla för skojs skull i rally på en mycket liten gräsrotsnivå, vilket ger mig lite perspektiv när det gäller att bygga relationer med ASN:er, funktionärer, tävlande och tillverkare.”

Vilka är dina kort- och långsiktiga mål som FIA:s rallychef?
”Vi har inlett en stor teknisk förändring under de senaste 12 månaderna inom hela rallyspektrumet, inklusive införandet av hybriddrivlinor och fossilfria bränslen på de högsta nivåerna. Vår uppgift framöver är att konsolidera detta och sedan föra samma nivå av fokus för att stärka basen av rallypyramiden för att se till att vi säkrar sportens framtid. Samtidigt utvecklas bilteknikens framtid så snabbt att vi måste se till att hålla jämna steg med den förändringen till förmån för alla intressenter, engagera medlemsklubbarna genom ett regionalt fokus och hjälpa till att utveckla morgondagens stjärnor.”

Den efterlängtade säsongen för 2022 års FIA World Rally Championship har inletts. Hur skulle du sammanfatta de två första tävlingarna?
”Först och främst måste vi erkänna det enorma av vad som har uppnåtts av alla intressenter för att leverera hybridteknik, fossilfritt bränsle och ännu säkrare rallybilar i WRC. Rallye Monte-Carlo kan definieras av den fenomenala konkurrensen mellan två av de mest erfarna förarna och de mest anmärkningsvärda mästarna, Sébastien Loeb och Sébastien Ogier, som tävlar mot varandra i ny teknik och med nästa generation förare i hälarna. De hade inget att förlora och kunde driva på från början till slut, vilket skapade ett fantastiskt och passande sätt att inleda WRC:s hybridera. Rally Sweden bjöd på bildsköna vinterförhållanden, fantastiska bilder och ännu en imponerande prestation av den stigande stjärnan Kalle Rovanperä. Vi fick också ett varmt och entusiastiskt välkomnande från folket i Umeå, Rally Swedens nya hemort. Att flytta evenemanget längre norrut till Västerbotten, bort från dess traditionella hemvist i Värmland, var ett stort beslut, men det gav mer än väl utdelning och vi gratulerar arrangörerna till deras framsynthet och strävan. Vi ser nu fram emot det andra Kroatien-rallyt som räknas till WRC, som äger rum den 21-24 april.”

Bekräftelsen av Ypres Rally Belgium som den nionde omgången av WRC-säsongen innebär att kalendern för 2022 nu är komplett. Vad tillför det här evenemanget mästerskapet?
”Det är ett mycket bra, etablerat evenemang som alla gillade förra året. Det kommer att bli en höjdpunkt under sommaren och vi kan förvänta oss att många åskådare kommer att följa med. Royal Automobile Club Belgium, tillsammans med den lokala arrangören Club Superstage, visade engagemang och professionalism för att arrangera en WRC-omgång i toppklass och jag är glad att evenemanget återkommer i kalendern i augusti. Det är positiva nyheter.”

Förutom WRC och W2RC har FIA:s rallyavdelning fullt upp med att övervaka sina omfattande tävlingar och aktiviteter. Hur ser utsikterna ut för den kommande säsongen?
”Naturligtvis följer vi noga situationen i Ukraina och även de utmaningar som detta innebär för några av grannländerna som gör allt de kan för att hjälpa de fördrivna. Vi är också mycket medvetna om att COVID-19-infektionerna fortfarande är höga i vissa länder trots det otroliga arbete som har gjorts för att införa vaccinationsprogrammet över hela världen. Dessa frågor kan skapa fortsatta utmaningar, men ur sportslig synvinkel finns det mycket att glädja sig åt, från startnivå till toppnivå. Efter två år av störningar finns det en påtaglig entusiasm för att komma ut och stödja evenemang, vilket återspeglas i en stark konkurrens i hela serien, och jag tackar rallyfolket för deras fortsatta engagemang och entusiasm. Vi befinner oss i en tid av förändring, men med förändring kommer möjligheter. Och när två av de sju FIA Rally Star-finalerna nu är avslutade har FIA-teamet, som leds av Jérôme Roussel och hans hårt arbetande team, upptäckt två verkliga talanger för framtiden. Masoud Altawqi från Oman ansluter sig till Romet Jürgenson från Estland som regionala vinnare och säkrar en plats i Rally Star-teamet för 2023, och med ytterligare fyra regioner kvarstår sökandet för att hitta framtidens nästa stjärnor.”




Dela

Läs mer

Neuville i topp efter förmiddagens 4 sträckor
Rally Croatia fjärde deltävlingen i WRC, första på asfalt startade...
Ogier snabbast på Croatien shakedown
Fjärde deltävlingen av WRC Rally Croatia , startade idag med...
Oliver Solberg i tuff Portugisk WRC2 klass
Anmälningslistan till Vodafone Rally de Portugal (9-12 Maj) är hela...
Idag kom beslutet, inget WRC i Ireland 2025
Motorsport Ireland har idag meddelat att man inte kommer delta...
Uppdaterad Ford Puma Rally 1 i Kroatien
I helgen är det dags för fjärde deltävlingen av årets...
2375 Euro i böter och 5 timmarsamhällstjänst för fortkörning
I helgens ERC deltävling Rally Hungary . Körde Philp Allen...

Nyhetsbrev

Prenumerera på rallynyheter