
Inför årets Safari Rally, fick FIA i all hast skaffa ni leverantör till WRC. Nytt leverantörs avtal tecknades iför det Kenyanska rally. Men i förra deltävlingen Acropolisrallyt , framkom att Hyundai, M-Sport kunde relatera sin motorproblem till att det bränslet som var orsaken. Detta bekräftades också av FIA tekniker efter rallyt.
Inför helgens Rally Estonia uttalar sig FIA i ett så kallat ”statement” idag. som du kan läsa här:
”Sedan vi blev medvetna om ett problem som påverkar bränsletankarna på vissa Rally 1-bilar under Acropolis Rally Greece följer FIA utvecklingen noga.
”Det kommer inte att ske några förändringar av bränsletillförseln för säsongen 2025. Det är varje tillverkares ansvar att se till att den bränsletank som används uppfyller FIA:s homologeringskrav och är korrekt anpassad till det bränsle som är obligatoriskt för användning i mästerskapet.
”FIA har stöttat tillverkarna genom att underlätta diskussioner med leverantörer och uppdatera reglerna för att säkerställa flexibilitet för teamen, så att de kan göra nödvändiga modifieringar för att hantera de utmaningar de står inför efter Estland-tävlingen utan att det påverkar deras homologeringsjokrar.
Tidpunkten för den tidigare leverantörens konkurs har oundvikligen påverkat de normala testprocesser som tillverkarna skulle genomföra när bränslespecifikationerna ändras, vilket sannolikt är orsaken till de problem som Rally1-bilarna upplevde i de extrema temperaturerna under Acropolis Rally Greece.”