Worldrally.se

Elfyn Evans: Går in med positiv känsla

Med 14 poängs ledning inför WRC finalen 2020 ACI Rally Monza, går 31 årige Elfyn Evans från Engelska Wales in med positiv känsla, och kan bli den tredje Engelsman som blir rallyvärldsmästare .

Colin Mcrae blev historisk 1995 som första engelsman att vinna rally VM, Richard Burns blev den andre engelsman till VM titeln 2001. Nu, 19 år efter Burns VM seger kan alltså Elfyn Evans bli engelsman nummer tre. Leder VM med 14 poäng före team kollegan i Toyota Gazoo Racing, flerfaldige världsmästaren Fransmannen Sebastien Ogier. Tio poäng efter Ogier är Hyundai:s Thierry Neuville.
Rally Monza körs för första gången som ett WRC rally och Toyota Gazoo Racing WRT kommer förutom Evans o Ogier, till start med Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta , Kasuta är anmäld enbart för VM,  inte för team poäng. Toyota teamet är tvåa i märkes VM endast 7 poäng efter Hyundai.
Elfyn Evans är beredd på hård fight om VM titeln och säger i ett Pressmeddelande:
Sedan Sardinien har vi bara varit inriktade på förberedelser inför kommande rally.Jag går in med positiv sinnesstämning.  Vi vet att vi måste göra ett bra resultat och Jag o Scott är redo för att göra vårt bästa. Från vad vi sett på vidio från arrangörerna,ser lördagens etapp uppe i bergen riktigt bra ut, det finns riktigt snabba asfalts partier som kan vara utmanande den här tiden på året. Vi saknar lite mer tid för tester på underlaget, men det kändes bra i Monte-Carlo. Svårigheterna är den stora variation på sträckorna uppe i bergen, så vi måste göra vårt bästa för att hitta bra rytm o känsla som vi finner lämpligt.
Tommi Mäkinen som gör sitt sista rally som team chef för Toyota i Monza , tror att sträckorna uppe i bergen kan bli utmanande eftersom dom är helt nya i WRC och för förarna. Vi har för lite erfarenhet med bilen på asfaltsunderlaget bland bergen. Men vi har förberett så bra vi kan för Rally Monza, inklusive vår pre-vent testerna denna vecka och det ser bra ut för antingen Seb eller Evans att vinna förarVM och dom båda kommer att ha vårt fulla stöd, säger Tommi Mäkinen.

Sträckorna i Rally Monza är runt den klassiska F! banan med många gruspartier , men även upp bland bergen norr om orten Bergamo. December vädret uppe bland bergen kan vara mycket varierande , regn, is, fallande löv, vilket gör att däckvalet kan vara avgörande . Michelin som även gör sitt sista WRC rally som officiell däckleverantör är orolig för säkerheten på lördagens sträckor bland bergen och har förutom tre sorters däck för asfalt, även tagit med ett snödäck till rallyt. Idag är det bara tillåtet att använda tre olika däcktyper i ett rally. Men Michelin har ansökt om dispens för snödäcket, med hänvisning till säkerheten. Inget beslut har ännu kommit från FIA .