Skip to content

Däckantal stor betydelse i Portugal

Väder svängningarna i Rally Portugal ställer till det för förarnas däckval. Speciellt på lördagens etapp med långa sträckan Amarante 37,92 kilometer som skall köras två gånger.

Portugal är en av WRC säsongens tuffaste rally när det gäller däck, Grusytan är i allmänhet sandig och hård, men kan snabbt försämras, bli för mjuka och att vassa stenar kommer fram. Vädret i veckan har hittills varit mycket regn, som gjort att många sträckor har blivit mjuka , under rallyt spås både regn och sol utan några större varmgrader som gör att sträckorna hinner torka upp. Inför morgondagens första etapp av rally Portugal med 8 special sträckor på 122,88 kilometer utan service utan enbart 1 däckbyte, kan däckvalet bli helt avgörande . Totalt har WRC klassen 24 däck att använda under rallyt. Antalet är fördelat på 24 Pirelli Scorpion KX hard och 8 Scorpion KX soft. KX hard används för hårt sandigt underlag medan Soft varianten används på mjuka grusvägar. Med det vädret som spås under alla tre etapper, speciellt rallyts längsta etapp på lördagen med den längsta sträckan Amarante 37,92 kilometer som körs två gånger , är samtliga förare i alla klasser oroliga för att antalet Soft däcken inte kommer att räcka för hela rallyt, utan man är tvungen att använda Hard däcken som är mer anpassade för hårt o torrt grusunderlag.

Terenzio Testoni, Pirelli manager: ”Portugal är säsongens första grusrunda, det vanligaste underlaget i WRC, och därför är det förmodligen den första indikationen på hur bilarna presterar i förhållande till varandra under ”normala” förhållanden. I vårt testprogram förra året lades tonvikten på grus, så det ska bli intressant att se hur detta översätts till tävling i år. Underlaget i Portugal är särskilt knepigt, med en hård och stenig bas som täcks av mjukare och mer sandigt grus: det är därför vi har valt den hårda blandningen som huvuddäck i helgen. Scorpion KX debuterar i toppklassen av World Rally Cars, medan K som används för RC2-bilarna är en beprövad och testad produkt som redan har använts flitigt i tävling.” avslutar Testoni

Däckfördelning
WRC max: 24 per bil
24 Scorpion KX Hard
8 Scorpion KX soft
WRC 2 och WRC 3 max 22 per bil
22 Scorpion K4A Hard
8 Scorpion K6A Soft
JWRC
Max 20 per bil
20 Scorpion K4 hard
8 Scorpion K6 Soft

Dela

Läs mer

Greensmith/Andersson leder med 2 minuter efter 4 körda sträckor
Inledningen i årets säsong för Gus Greensmith och Jonas Andersson,...
Oliver punktering, Rovanperä i topp efter två sträckor.
Kalle Rovanperä leder Safari Rallyt efter två körda sträckor, 3...
Neuville i topp inför fredagen
Igår var det shakedown , där Rovanperä och Neuville fick...
Solberg fick villkorliga böter på 2000 Euro
Efter att tävlingsledning fått information att Oliver Solberg publicerat en...
Rovanperä och Neuville snabbast på Safari shakedown
Safari Rally Kenya startade idag med shakedown, Loldia sträckan 5,40...
Safari Rally Kenya inleds med närgångna möten med vilda djur i det hisnande Maasai Mara
Det legendariska Safari Rally Kenya inleddes med en unik twist...

Nyhetsbrev

Prenumerera på rallynyheter