Som tidigare varit känt bekräftades idag på Autosportmässan i Birmingham, att Red Bull byter från M-sport till Citroën inför säsongen 2019, C3:an har även fått ny färg och lite annorlunda design än vad vi har varit vana att se Citroën under några år. Nytt för i år, är att alla förare får välja sitt eget startnummer. Sebastien Ogier tog helt naturligt NR 1, finländaren Esa Pekka Lappi som efter enbart en full säsong med Toyota, flyttat till Citroën i år och valde nummer 4 som startnummer. Kris Meeke som under 2018 fick ”kicken” från det franska stallet och för 2019 fått kontrakt i Toyota stallet tog bort blicken från Citroen när man parade in för presentationen på mässan.
Hyundai presenterade sin förare tillsammans med den nya teamchefen Andrea Adamo som tog över efter mångårige teamchefen Nadal som varit med i starten. Ett Hyundai som brottats med interna stridigheter sedan man gjort klart Sebastien Loeb som saknades vid dagen presentation. Mikkelsen har fått kämpa för att stallet skulle uppfylla sitt påskrivna kontrakt med norrmannen. Det har även förekommit stridigheter mellan Sordo o Loeb. Från början var det tänkt att Hyundai skulle enbart köra med tre bilar, och att Loeb o Sordo skulle dela på tredje bilen, och Mikkelsen skulle vara utan fast styrning. Men stallet fick ge sig för Mikkelsen och därmed är man tvungen att köra med 4 bilar alla 14 deltävlingar. Loeb kommer att köra sex tävlingar, Sordo 8. Loeb startar både i Monte Carlo o Svenska Rallyt. Gladast team vd presentationen var Elfyn Evans och Temmu Suninen som kan andas ut efter M-Sports problem inför årets säsong med sponsorer och ekonomin, och kan därmed kan koncentrera sig på den 14 deltävlingarna. I Toyota Stallet var det som vanligt finländaren Jari-Matti Latvala som drog åt sig uppmärksamheten och även skämtade med publiken