
// Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRT
Finländaren Kalle Rovanperä med kartläsaren Jonne Halttunen Toyota, tog sin allra första WRC seger i Rally Estonia 2021, och fortsatte sin seger rad i Estonia 2022 och 2023, blev också världsmästare bägge åren. 2024 stod Rally Estonia över WRC kalendern till förmån för Rally Latvia, där paret tog hem segern. Hittills har paret en seger i år, asfaltsrallyt Gran Canarias. Men Kalle är optimistisk inför nästa helgs Delfy Rally Estonia, som börjar med shakedown torsdag 17 Juli.
”Det är häftigt att få återvända till Rally Estland i år. Det var där jag tog min första seger i WRC och vi har haft flera framgångar sedan dess, så jag har många fina minnen från det här evenemanget. Jag gillar verkligen att köra på de snabba och flödande vägarna, de passar min körstil bra, så jag är taggad. Hittills i år har tempot på grus inte riktigt varit där jag vill att det ska vara, så vi hade en viktig test i Estland förra veckan för att försöka komma upp i full fart och hitta den bästa inställningen för dessa snabbare rallyn. Känslan var ganska bra och jag är övertygad om att vi kan göra ett bra rally.”. säger Kalle Rovanperä.
Toyota teamet kommer till start i Estonia med fem bilar förutom Kalle o Jonne . Elfyn Evans/Scott Martin, Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Sami Pajari/Marko Salminen. För allra först gången gör Oliver Solberg/Elliott Edmondson Rally 1 start i teamet.
Rally Estonia, är känt för sina breda och flödande vägar med många hopp och krön, men har också många smalare och mer tekniska partier. Här kan den mjuka och sandiga ytan bli kraftigt uppkörd vid andra genomfarten av varje sträcka.
Tävlingen är fortfarande baserad i landets näst största stad, Tartu, cirka två timmar sydöst om huvudstaden Tallinn. Den historiska rådhusplatsen är återigen värd för den ceremoniella starten på torsdagskvällen, innan en öppnande superspecialsträcka körs intill serviceparken vid Estlands nationalmuseum.
På fredag morgon körs två etapper norr om Tartu två gånger före service vid middagstid. På eftermiddagen flyttar tävlingen söderut för två genomkörningar av Kambja-sträckan plus en gatusträcka i Elva. Lördagens format är liknande, med två sträckor som körs två gånger på förmiddagen och ytterligare två som upprepas på eftermiddagen, innan man återvänder till Tartu-superspecialen på kvällen. Tre sträckor utgör söndagens rutt, med Kääriku som körs en andra gång och fungerar som rallyets avslutande Power Stage.
”Efter tre mycket tuffa och krävande grusrallyn ser vårt team verkligen fram emot de kommande tävlingarna på snabba vägar i Estland och Finland, som brukar passa våra förare och vår bil väl. Men konkurrensen har varit hård på sistone och vi vet att vi måste vara i toppform om vi vill vinna. Det här blir de första snabba grusrally tävlingarna med årets däck, så vi har gjort en del viktigt testarbete sedan Grekland för att optimera hela paketet för dessa förhållanden. Vi är också glada över att ge Oliver Solberg denna möjlighet efter några starka resultat med GR Yaris Rally2-bilen hittills under säsongen. Det är en fantastisk chans för honom att uppleva Rally1-bilens prestanda och för oss att se hur han anpassar sig till steget upp. säger Toyota WRT team chef Jari-Matti Latvala.
Total är 11 Rally 1 anmälda .Förutom Toyotas fem ekipage, Hyundai: Ott Tänak/Martin Järveoja, Thierry Neuville/Martjin Wydaeghe och Adrien Fourmaux/Alexandre Coria. Ford M-Sport. Gregory Munster/Louis Loka, Jousha McErlean/Eoin Treacy samt Märtin Sesks/Renärs Francis.