I helgen inleds Rally SM. Ett SM som för andra året drivs av Svenska Bilsportförbundet, efter några med olika promotor inslag. Många nyheter i årets Svenska Mästerskapet. Den största nyheten är att Hankook blir enhets däck för de tävlande, Det finns både prispengar och däcka i prispotten. Först ut som arrangör med det nya konceptet är North Rally Boden.
Närmare 60 talets ekipage kommer köra över startrampen på Medborgarplatsen i centrala Boden på fredags kvällen 7 Februari. Tre sträckors körs på fredagen kvällen, och 7 under lördagen med avslutningssträcka i närheten av Boden Energi Arena, där även service platsen är placerad. Bland de nästan 60 startande i helgens SM-öppnare finns såväl världsmästare, EM-vinnare, SM-medaljörer likväl som lokala hopp från Boden och Norrbotten samt team som värmer upp inför nästa veckas VM-rally i Umeå.
I klassen Internationella 4WD ser kampen om SM-guldet ut att på förhand handla om två värmlänningar, Dennis Rådström och Isak Reiersen, båda från Torsby. Rådström körde hem silvermedaljen förra året, efter en stenhård guldkamp där Dennis och kartläsaren Sunniva Rudi slutade finalen vid sidan av vägen. Till i år har dom uppdaterat och införskaffat en ny Toyota GR Yaris Rally2.Reiersen, med ett brons i ryggen från 2024, kommer till Boden efter att ha kört tre tävlingar i vinter som förberedelse inför SM, och nästa veckas Rally Sweden i Umeå.
– Vi har sagt att vi går för guldet i år, och det står vi fast vid. Men det är allt lite press. Vi går för vinsten i Boden, det gör vi allt, och hoppas att vi inte behöver skotta snö, säger Isak Reiersen.
Pontus Tidemand, Juniorvärldsmästare 2013 och WRC2-mästare 2017, kör precis som Reiersen en Skoda Fabia för teamet JC Raceteknik och förbereder sig inför sin VM-comeback nästa helg. Niklas Hägg och Kalle Gustafsson är båda pallkandidater i Internationella 4WD i Boden.
I klassen Nationella 4WD ser vi 12 bilar på startlinjen i Boden, där fjolårets bronsmedaljörer Kevin Jirvelius och Sophia Karlsson är de enda medaljörerna som återvänder. Hårt motstånd väntar bland annat från Dalmasen Peter Johansson, 19-faldige Svenska Mästaren Mats Jonsson och Tomas Bergman, alla i Mitsubishi. Mattias Monelius ledde båda vintertävlingarna förra året innan han tvingades bryta, och blir en utmanare i sin Toyota Yaris.
– Vi går för medalj i år också, men det kommer bli riktigt tufft med många snabba i klassen, så det kommer bli hård kamp i år. Vi ska köra i vårt tempo och se hur långt det räcker, bilen känns bra och jag har mer självförtroende, så jag tror vi kan höja tempot i år. Det viktigaste är att ta sig i mål och plocka poängen, säger Kevin Jirvelius.
Långväga gäster i North Rally Boden och Nationella 4WD är turkiske Kereem Kazaz och skånske Adam Grahn, som båda kör i Boden som uppvärmning inför Rally Sweden.
Den tvåhjulsdrivna klassen är som alltid störst i Rally-SM, med halva tävlingens startfältet i klassen. Regerande mästaren Patrik Hallberg från Haninge får tuffast tänkbara motstånd när Patrik Flodin och Göran Bergsten gör comeback i klassen efter två raka SM-guld i Internationella 4WD. Flodin är tillbaka i samma Volvo han körde till seger i Boden 2022, och SM-guld 2020 och 22.
– Vi har vart på plats i Boden några dagar och kört test, jag har inte kört bilen på vintern tidigare så det har vart nyttigt. Målet i år är att försvara SM-guldet, men det kommer verkligen bli tufft i år, speciellt när Flodin kommer tillbaka. Vi går för vinsten i helgen, det finns inte så mycket annat, säger Patrik Hallberg.
Tiotalet ekipage finns i förhand med i pratet om pallplatserna. Fjolårstvåan Patrick Dybeck, Oskar Sundell som vann SM-guld i Nationella 4WD 2024, flerfaldige medaljören Emil Karlsson och Blekingeföraren Jonas Åkesson, som gör debut i Drive VXO:s BMW 1M, är bland de främsta kandidaterna. Likväl som de många lokala förarna Thomas Lahti, Peter Westin och Rasmus Hansén.
Standardklassen lockar ett stort och intressant startfält till 2025, där fjolårets silvermedaljör Johan Pettersson från Skillingaryd bland annat utmanas av skånske Karljohan Ingesson, guldmedaljör i klassen 2023.
– Vi kommer inte ha möjlighet att testa något, så det blir mycket nytt på en och samma gång när vi startar på fredag. Inställningen vi går in med i Boden är att ta hem så mycket poäng som möjligt. Känslan är att detta kommer bli ett av de tuffaste åren någonsin i standardklassen, säger Karljohan Ingesson.
I RM-klassen för Standard ses två bilar till start i Boden.