
// Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //
Efter asfaltasrally Rally Islas, är det dags för grusrally Vodafone Rally Portugal i helgen 15–18 Maj. Den femte deltävlingen i WRC och det första av sju grus rally på raken.
Rallyt har sin bas i kuststaden Porto, omfattar 24 sträckor på totalt 344,5 kilometer. De sandiga, lerbaserade sträckorna kräver mycket grepp och blir mer steniga och gropiga under det andra passet. De är snabba och tekniska till sin natur, blinda kurvor över krön är vanliga och ekipagen måste uppbåda all sin skicklighet, snabbhet och mod i jakten på ett bra resultat.
Rallyt som har rekorddeltagande i både Rally 1 12 förare, och WRC 2 43 förare. Totalt är 95 anmälda. JWRC gör sin andra deltävling med Mille Johansson till start.
I rallyt 1 kommer M-Sport med fyra bilar. Märtin Sesks gör sin andra av sex starter för Ford Teamet. Förutom Sesks, Gregoire Munster, Josch MCErlean samt hemmaföraren Diego Salvi.
Toyota WRT med 5 förare. Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta och Sami Pajari.
Hyundai WRT tre förare. Thierry Neuville, Ott Tänak och Adrien Fourmaux.
2024 av Portugiska rallyt stod Sebastien Ogier som vinnare, före Ott Tänak och Thierry Neuville.
I WRC2 är Oliver Solberg/Elliot Edmondsson är tillbaka för mästerskapspoäng, Safari Rallyt Kenya vinnaren Gus Greensmith/Jonas Andersson och Pierre-Louis Loubet tidigare M-Sports rally 1 förare är till för M-Sport tillsammans med FIA Star Junior Romet Jürgensson. Fjolårsvinnaren i klassen Jan Solans är också anmäld.
Rallyt inleds som vanligt med en shakedown Baltar 5,72 km på torsdagsförmiddagen
Torsdag 15 Maj
SS1 SSS Figueira da Foz (2,94 km)
Vodafone Rally de Portugal inleds med en spektakulär Super Special Stage i Figueira da Foz. Sträckan ligger bredvid den ikoniska Forte de Santa Catarina och förvandlar parkeringsplatsen vid havet till en specialbyggd arena med en elektrifierande atmosfär. Fans kan njuta av action från naturliga läktare med utsikt över scenen, med den fantastiska Atlanten som en dramatisk bakgrund.
Fredag 16 Maj
SS2/SS9 Mortágua (14,59 km)
Den här snabba och flödande sträckan går längs en väl underhållen grusväg som flankeras av regionens karakteristiska eukalyptusträd. Det är en teknisk utmaning som kräver en fin balans mellan snabbhet och precision, med potential att skapa meningsfulla luckor i resultatlistan.
SS3/SS6 Lousã (12,28 km)
Efter två decenniers frånvaro återvände Rally de Portugal till Lousã 2019. Den klassiska sträckan ligger i de skogsklädda kullarna som omger staden och är snäv, teknisk och oförlåtande och slingrar sig fram genom tät skog. Den avslutas med en spektakulär nedförsbacke full av hårnålar som leder ner mot byn Lousã.
SS4/SS7 Goís (14,30 km)
Etappen i Góis återkommer i identisk form 2024 och har behållit all den naturliga skönhet och spektakulära karaktär som tidigare etapper har haft. Snabb och krävande från start till mål, det finns inget utrymme för misstag – eller för att beundra landskapet. Den ikoniska Sobral-hårnålen avrundar den sista nedförsbacken och ger en sista adrenalinkick för besättningarna.
SS5/SS8 Arganil (14,41 km)
Arganil är en klassiker i Rally de Portugals program och slingrar sig genom sluttningarna i Serra do Açor med intensitet och rytm, där känslor och risker går hand i hand. Även om moderna säkerhetsåtgärder – som skyddsräcken – har lagts till i de mest utsatta sektionerna, är utmaningen fortfarande oförlåtlig. Även det minsta misstag här kan visa sig kostsamt för en besättnings förhoppningar.
SS10 Águeda / Sever (15,08 km)
Vodafone Rally de Portugal firar sin 58:e upplaga med en utökad närvaro i Portugals centrala region, vilket stärker evenemangets djupt rotade koppling till ett område som var värd för WRC mellan 1995 och 1999. Den här sträckan är ett krävande test av skicklighet och kulminerar på rallycrossbanan Sever do Vouga, där de sista metrarna utspelar sig inför vad som säkerligen kommer att bli en passionerad publik.
SS11 Sever / Albergaria (20,24 km)
Regionen Sever do Vouga och Albergaria-a-Velha återvänder till Rally de Portugal med en sträcka som påminner om dem som kördes mellan 1995 och 1999 – fast nu i motsatt riktning. Det här klassiska provet användes första gången 1974 under namnet Monte Telégrafo och har det ikoniska åskådarområdet med skogsvaktarhus, en favorit bland fansen tack vare dess tekniska komplexitet och enastående sikt. Förvänta dig att det kommer att dra en massiv publik igen.
Lördag 17 Maj
SS12/SS15 Vieira do Minho (17,69 km)
Med start nära helgedomen Senhora da Fé och målgång i byn Anjos måste ekipagen vara försiktiga på höghastighetssträckorna, där den majestätiska Serra do Gerês håller ett vakande öga på dem. Efter en kort sträcka med asfalt i Serradela-området övergår etappen till den mer traditionella terrängen i Serra da Cabreira – komplett med hopp för att hålla förarna på tårna.
SS13/SS16 Cabeceiras de Basto (19,91 km)
Den här omarbetade och ännu mer konkurrenskraftiga versionen anses allmänt vara en av de vackraste sträckorna i Vodafone Rally de Portugal och kan visa sig vara avgörande för resultatet av tävlingen. Även om den delar en del terräng med den gamla sträckan, leder den krävande grusytan och den tekniska komplexiteten till en helt ny målsträcka.
SS14/SS17 Amarante (22,10 km)
Sedan 2015 har den ikoniska Amarante-sträckan varit det längsta provet i Vodafone Rally de Portugal – och ett av de mest vördade. Det är en riktig klassiker med legendariska sektioner som Fridão-hårnålen, Guinea-bron och Sapinha-hårnålen – som kördes för första gången 1969. Det var på denna sträcka som Ott Tänak – som då ledde – 2017 körde på en sten och tappade ledningen till Sébastien Ogier, som sedan tangerade Markku Aléns rekord på fem segrar i Rally Portugal.
SS18 SSS Lousada (3,52 km)
Den ikoniska rallycrossbanan Costilha i Lousada har länge varit värd för spännande strider i världens motorsport. När solen går ner välkomnar den ekipagen till en av fansens favorituppgörelser på parallella spår över 3,52 km. Det är ett spektakulärt och omistligt sätt att avsluta den andra dagen av Vodafone Rally de Portugal.
Söndag 18 Maj
SS19/SS22 Paredes (16,09 km)
Paredes-sträckan återkommer i samma format som 2024 och innehåller sträckor som tidigare användes under Shakedown. Med start och mål på samma plats har sträckan en blandning av smala sträckor och snabba, flytande vägar genom skogen – vilket ger en varierad och krävande utmaning på rallyts sista dag.
SS20/SS23 Felgueiras (8,81 km)
Efter 23 års frånvaro återvände Rally de Portugal till Felgueiras 2021. Sträckan går helt runt Santa Quitéria-kullen och bjuder på en riktig berg-och-dalbana i skogen. Den blandar höghastighetssektioner med tekniskt krävande sträckor, vilket ger ett hårt test av bilkontroll och engagemang.
SS21/SS24 Fafe (11,18 km)
Denna legendariska sträcka på 11,18 km är känd som ”rallyns katedral” i Portugal och genomsyras av tradition och atmosfär. Den innehåller två av rallyts mest ikoniska landmärken: asfaltskorsningen vid Confurco och det berömda Pedra Sentada-hoppet, som ger en spektakulär final. Tusentals passionerade fans flockas här – och väljer ut de bästa utsiktsplatserna från eftermiddagen innan. Energin byggs upp till en fullfjädrad fest som varar tills den sista bilen lämnar scenen, som passande nog fungerar som årets Wolf Power Stage.