
Niklas Falk/Svensk Bilsport
Premiären för JSM Standard markerar en viktig milstolpe för återväxten i svensk rallysport. Klassen är öppen för förare upp till 24 år, som kör prisvärda Grupp F-bilar. Förarna tävlar inte bara om SM-poäng och mästartitel – utan även om prispengar upp till 200 000 kronor samt ett omfattande stödprogram med tester, utbildningar och PR i samarbete med Hankook.
Inför säsongen arrangerades också en två dagar lång JSM Pre-Season Camp i Växjö och Älmhult, där deltagarna fick teoretisk och praktisk träning av erfarna experter, inklusive notspecialisten Patrik Barth och Hankooks ingenjör John Archer – med erfarenhet från WRC.
Flera av landets främsta juniorer har tagit klivet in i klassen. 2023-års mästare Karljohan Ingesson är nu tillbaka i SM efter ett års uppehåll. Dante Johansson, endast 16 år, tog två sträcksegrar i Boden – troligtvis den yngste att någonsin lyckas med det i Rally-SM. Daniel Suvala, Oscar Östlund, Linus Erixon, Melvin Bengtsson och Hugo Carlberg är andra namn med stor potential – flera av dem med bakgrund i Svenska Rallycupen och JSM 2WD.
– Det här var egentligen inte planen, men när jag såg att så många duktiga skulle köra var det bara att hänga på. Det är sista chansen för mig att köra JSM, så det är nu eller aldrig. Det kommer att bli sjukt tajt i klassen – man kan lika gärna vinna som bli tia, säger Daniel Suvala.
Moltas Olofsson vann Silverspecialen i Älmhult tidigare i april och pekas ut som en av favoriterna till premiärsegern.
Bredd, rutin och fart i totala Standardklassen
Men även utanför JSM är konkurrensen stenhård. SM-ledaren Anders Banger från Ljusdal, som vann premiären i Boden, försvarar sin ledning i en Volvo 850. 50-årige Banger är en av klassens mest rutinerade förare – men kommer nu att jagas av ungdomarna.
Henrik Levin, med hemmaplan i Vislanda, kör nu i SM-sammanhang efter flera år som en av södra Sveriges snabbaste Standardförare. Robin Liljegren gör en spännande satsning med en nybyggd BMW E46, och Johan Pettersson – som var ett toppnamn förra året – är tillbaka i jakt på guldet.
Detta är Silverratten:
Den 60:e upplagan av Silverratten, arrangerad av Älmhults Motorklubb, är den andra deltävlingen i Rally-SM 2025 och den första på grus. Tävlingen körs under lördagen med nio sträckor kring Älmhult, Eneryda och Liatorp. Tävlingen startar 08:00 den 3 maj från Live! Älmhult, där även HQ och serviceplats är beläget.
Startlista – Standard, Silverratten 2025:
• Jonathan Nagel – Daniel Nagel – Volvo 944 (JSM)
• Alexander Blixtfeldt Elvborn – Emma Karlsson – BMW E46 (JSM)
• Ivar Andersson – Per Andersson – Volvo 940 (JSM)
• Linus Erixon – Ronnie Berglund – Volvo 940 (JSM)
• Anders Banger – Morgan Olsson – Volvo 850
• Noah Grönkvist – Lucas Ivarsson Olsson – Volvo S40 (JSM)
• Ingemar Månsson – Per Ivar Hellberg – Volvo 940
• Oscar Östlund – Daniel Andersson – Volvo 240 (JSM)
• Lars Langwagen – Mathias Sellberg – VW Golf V5
• Dante Johansson – Magnus Nilsson – Volvo S40 (JSM)
• Arvid Larspers – Jan-Henrik Larspers – BMW E46 (JSM)
• Maximus Joge – Mikael Johansson – Volvo 940 (JSM)
• Daniel Jonsson – Emma Hägg – Volvo S70
• Johan Pettersson – Per-Ola Petersson – VW Golf (JSM)
• Daniel Suvala – Patrik Johansson – Volvo 940 (JSM)
• Janne Kristiansson – Niklas Johansson – Volvo 940
• Theo Thorzelius – Peter Johansson – Saab 900 (JSM)
• Karljohan Ingesson – Tobias Petersson – BMW 320i (JSM)
• Henrik Levin – Ida Levin – Volvo 940
• Hjalmar Petersson – Stefan Petersson – Volvo 940
• Madicken Swärdh – Viktoria Johansson – VW Golf V5 (JSM)
• Moltas Olofsson – Isa Kolmbäck – Volvo 940 (JSM)
• Robin Liljegren – Nathalie Nilsson – BMW E46
• Filip Sjögren – Albin Pettersson – Volvo 940
• Leo Johansson – Rickard Johansson – Volvo 940 (JSM)
• Leif Axelsson – Peter Augustinsson – Volvo S90
• Hugo Carlberg – Stefan Carlberg – Volvo 940 (JSM)
• Linus Johansson – Julius Harsten – Volvo 940
• Rasmus Bengtsson – Torbjörn Ivarsson – Volvo 940 (JSM)
• Melvin Bengtsson – Björn Johnsson – Volvo S40 (JSM)
• Ludvig Fransson – Hugo Nilsson – Volvo 940 (JSM)