
// Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein
Redan från början har det varit Toyota med stora bokstäver i Rally islas Canarias, Kalle Rovanperä är i toppform har varit snabbast på samtliga sex sträckor och leder med 26,8 sekunder. Sebastien Ogier började försiktigt i sin första start sen Monte Carlo, och klättrat upp till en andra plats. Elfyn Evans trea +36,4 efter, Sami Pajari fyra +55,3 efter, Takamoto Katsuta avslutar Toyota dominansen på en fjärde plats 1,06.0 efter. Hyundai som kom till Islas rallyt med en uppgraderad I20, har haft problem med balansen mellan bilen och Hankook däcken under hela dagen, Thierry Neuville är bäste Hyundai förare +1,13,3 efter, Ott Tänak +1,14,8, Adrien Fourmaux +1,14,8. De båda M-Sports förarna Munster och McErlean är över två minuter efter.
Lika dominant som Rovanperä i Rally 1, har Yohan Rossel varit WRC2 sex sträcksegrar och en ledning med 18,7 sekunder före hemma föraren Cachon. Nikolay Gryazin är trea 38,9 efter. Emil Lindholm som gör comeback i WRC2 och Toksports Skoda är 3,1 efter teamkollegan Gryazin på en fjärde plats.
Oliver Solberg om inte är nominerad för WRC2 mästerskapet har haft tekniska problem på sin Toyota och är över tre minuter som leder Rally 2 klassen.
Morgondagens etapp är rallyts längsta:
SS7/10 Moya – Gáldar (24,09 km)
Det här är rallyts drottningsträcka – ett långt, komplext test som kräver allt av ekipaget. Med start i Moya bjuder den på snabba rytmförändringar, många olika underlag och en konstant höjdskillnad. Fukt i skuggiga områden och vidöppen exponering på andra ställen kommer att komplicera däckstrategin. Om du är snabb här är du med i kampen. Räkna med att stora luckor kommer att uppstå.
SS8/11 Arucas – Firgas – Teror (13,75 km)
En hyllning till rallyts ERC-rötter. Sträckan börjar i Arucas och går snabbt och brett fram till den berömda korsningen Los Chorros, där det blir dramatiskt tajtare. Zumacal-stigningen är lika krävande som alltid, innan det blir en brant nedförsbacke till Teror med kraftiga bromszoner och hårnål efter hårnål. Det är en etapp där erfarenhet verkligen räknas.
SS9/12 Tejeda – San Mateo (23,30 km)
En favorit bland fansen och en av de mest natursköna etapperna i kalendern. Rutten från Tejeda börjar med tekniska kurvor och stigningar genom Ayacata innan den når ett hisnande avsnitt nära Roque Nublo. Därifrån går det utför hela vägen till San Mateo, med en snabb, flödande nedförsbacke som kräver precisionsbromsning och förtroende för varje växling. Blinka och du kommer att tappa sekunder.
SSS13 Las Palmas de Gran Canaria (1,80 km)
WRC går in i arenan – bokstavligen. Denna superspecial går genom basketstadion Gran Canaria Arena och skapar en elektrisk atmosfär. Snäva chikaner, 180-kurvor och en avslutande slalom ger en avslutning på dagen med hög press och stort spektakel. Det är kort, skarpt och spektakulärt – en riktig showpiece för fansen i hjärtat av staden.