
// Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //
Få rallyn har varit etablerade längre och få ställer så höga krav på bil, besättning och team som Safari Rally Kenya, Afrikas deltävling i FIA World Rally Championship. Safari Rally Kenya kördes i juni när det återvände till WRC 2021 efter varit utanför kalendern sedan 2002, Ifjol bytte man till sin traditionella kalenderplats tidigt på våren, och körs 20–23 Mars i år.
Sedan comebacken 2021, har Toyota teamet dominerat afrikanska rallyt. 2021 med första andra platsen genom Sebastien Ogier och Takamoto Katsuta, 2022 blev det trippel genom Kalle Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto Katsuta. En bravad som man upprepade även 2023 denna gång tog Sebastien Ogier sin andra seger i rallyt, Kalle Rovanperä tvåa och Elfyn Evans tog sista pallplatsen. Förra året var det Kalle Rovanperäs tur att ta sin andra seger i rallyt för Elfyn Evans. M-Sport genom Adrien Fourmaux gjorde sitt bästa rally genom tredje platsen i rallyt.

I WRC2 klassen 2024 segrade Gus Greensmith /Jonas Andersson, före Oliver Solberg /Elliot Edmondsson och Kajetan Kajetanowich/Maciej Szczepaniak. Alla tre i Skoda Fabia RS Rally2. Kajetanowich har vunnit två gånger i Safari 2022 och 2023. Samtliga tre startar i årets upplaga, Oliver Solberg och Kajetan Kajetanowicz kommer till start i en Toyota GR Yaris i år.

I rally 1 kommer Toyota till start med sina ordinarie förare. Kalle Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto Katsuta. Hyundai med Thierry Neuville, Ott Tänak och Adrien Fourmaux som tog en tredje plats i förra årets Safari, då för M-sport. M Sport kommer med två förare som gör sin första Rally 1 start i rallyt, Gregoire Munster och Josh MCErlean samt veteranen Jourdan Serderidis.

Även om det är ett grusevenemang till namnet, är vägytan lerliknande på sina ställen med avsnitt genom sin fesh-fesh-sand som vanligt förekommande. Eftersom mars är Kenyas regnperiod är skyfallen lika frekventa som intensiva och kan göra att vägar med dåligt grepp inte har något grepp alls. Flodkorsningar, stenbelagda vägar, stigningar och fall och brännande hetta bidrar också till att göra Safari Rally Kenya till en monumental utmaning att övervinna.
För den 73:e upplagan har arrangörerna förberett en typiskt utmanande rutt som omfattar 21 sträckor med 383,10 SS kilometer. Det är 15 kilometer mer än. som förväntas bli det längsta evenemanget på 2025 års WRC- när det gäller SS kilometer. Efter formaliteterna med Shakedown på den nya platsen Sleeping Warrior onsdagen den 19 mars, växlar rallyt från Naivasha till Nairobi torsdagen den 20 mars för den traditionella ceremoniella starten på Nairobis City Hall Way, plus den populära Kasarani superspecialen. Innan man återvänder till Naivasha för nattuppehållet tar man sig an den nya 8,27 kilometer långa Mzabibu-sträckan.
Den nya 31,40 kilometer långa Camp Moran – rallyts längsta – utgör det första testet på fredagen den 21 mars före Loldia, Geothermal och Kedong sträckorna. Precis som torsdagens Kasarani superspecial körs Loldia i omvänd riktning jämfört med 2024. Medan Geothermal är oförändrad, Kedong mer än halverats i längd.
Efter service i Naivasha körs morgonetapperna en andra gång. Den andra etappen på lördagen är baserad runt Lake Elmenteita norr om Naivasha och består av två slingor med tre sträckor på vardera sidan om ett serviceuppehåll i Naivasha och omfattar totalt 146,50 SS kilometer. Soysambu, som var först upp på dag två 2024, fullföljer båda slingorna och följer en förkortad Sleeping Warrior och en längre Elmenteita, som liksom Soysambu körs i motsatt riktning jämfört med tidigare. En återkomst till torsdagens Mzabibu-etapp, plus två passeringar av Oserengoni och Hell’s Gate, fyller den tredje etappen på söndag den 23 mars, där reprisen av Hell’s Gate utgör Power Stage. Ett stopp i Naivasha mitt på morgonen följer på det första besöket i Hell’s Gate.