
// Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //
Höga hastigheter, blinda hopp och tekniska skogspartier gör Delfi Rally Estonia till en riktig förar-rally – och insatserna blir bara högre. Här är en fullständig översikt över sträckorna.
SS1/17 – Tartu Vald (1,76 km)
Denna kompakta sträcka genom Majoraadi Park blandar grus och asfalt i en tät, publikvänlig layout intill serviceparken. Medelhögt och lågt tempo dominerar, med stenar längs banan för att förhindra att förarna skär. Den är kort, men krävande .
SS2/4 – Peipsiääre (24,35 km)
Rallyts längsta bjuder på en krävande blandning av fart och variation. Den börjar smal och teknisk, innan den går in i en stenbrottsarena med en konstgjord hoppbacke efter 740 m och en till efter 2 km. Därefter följer grusväg i full fart, avbruten av två asfalterade länkar och en sista hoppbacke på 18,7 km. De sista kilometrarna blir snävare och mer tekniska. Rytm och anpassningsförmåga är nyckeln – vilket Oliver Solberg upptäckte 2023 när han tvingades bryta WRC2-ledningen här.
SS3/5 – Mustvee (11,37 km)
Mustvee, som har omarbetats inför 2025, börjar snabbt och brett innan den smalnar av till långsammare skogsvägar kantade av diken. Vid 4,7 km kommer en korsning med ny, medellång grusväg, följt av en kort asfaltssträcka vid 6,4 km. Tempot ökar sedan igen genom tät skog innan vägen smalnar av kraftigt vid 8 km.
SS6/7 – Kambja (23,74 km)
Kambja är en riktig test av mångsidighet och börjar på bred, flödande grus med stora krön och flera hopp vid 7 km. En kort asfaltssträcka leder in i smalare, mer tekniska partier med mjuk, sandig yta. Vid 19 km ansluter etappen åter till en bred, snabb väg innan den avslutas i den trånga, trädkantade Neeruti-sektionen. Ständigt föränderlig – och alltid krävande.
SS8 – Elva Linn (1,56 km)
Denna helt asfalterade superspecial, som är ny , slingrar sig genom gatorna i Martin Järveojas hemstad. Förvänta dig snäva korsningar, en lång donut runt en rondell strax före mål och massor av spektakulära ögonblick i denna kompakta publikfavorit.
SS9/11 – Raanitsa (21,45 km)
Raanitsa blandar snabb, flödande grus med snävare, mer tekniska sektioner. De första kilometrarna är snabba och i allmänhet ganska breda, med stora hopp vid 7,0 km och 7,6 km. Efter en asfalterad korsning vid 9,1 km ökar farten igen innan vägen smalnar av vid 15,3 km. Därifrån blir vägen mer komplex med frekventa hopp.

SS10/12 – Kanepi (17,43 km)
Kanepi, som kommer att köras i omvänd ordning 2025, börjar med en kort, slingrig sektion innan den öppnar upp i bredare vägar med flytande kurvor och krön. En hoppning vid 8,9 km gör rubrikerna, medan en snäv hårnålskurva vid 12,3 km bryter rytmen. Den avslutande delen är smalare och mer teknisk. Anpassning är avgörande – fråga bara Ott Tänak, som tvingades bryta här 2021 efter att ha kört bred och fått två punkteringar.
SS13/15 – Otepää (11,15 km)
En kompakt men varierad etapp. Den börjar snabbt och brett, med två hopp på de första 2,5 km, och blir sedan smalare med tekniskt grus och ytterligare ett stort hopp vid 3,8 km. En krönfylld höghastighetssträcka leder in i en specialbyggd arenazon vid 6,6 km, komplett med hopp och snäva kurvor.
SS14/16 – Karaski (11,97 km)
Karaski inleds med flytande medelsnabba kurvor och ett sidohopp bara 400 meter in. En snäv hårnålskurva vid 2,3 km leder in i snabbare terräng med krön, innan en kort asfalterad passage bryter flödet. Därifrån smalnar banan något men förblir snabb – fram till den sista kilometern, som blir dramatiskt snävare innan den slutar strax efter en korsning med asfalt.
SS18 – Hellenurme (11,79 km)
Hellenurme är ny för 2025 och börjar smalt innan den vidgas något och sedan övergår i en ännu snävare grusväg vid 2 km. Långa raksträckor och en snabb öppen sektion följer, innan den ansluter till 2024 års shakedown-sträcka i omvänd riktning från 7 km. En asfalterad hoppsträcka vid 9,1 km bryter av innan det är full fart genom jordbruksmark till mål. Bedrägligt snabb – och inte utan bett.
SS19/20 – Kääriku (24,20 km)
En helt ny Wolf Power Stage. De första 8 km är breda, snabba och kurviga och övergår i en korsning vid 8,4 km som signalerar en förändring i karaktären. Därifrån blir det snävare med ett dubbelt hopp vid 10,4 km, följt av en kort asfaltslänk. Efter 16,5 km smalnar etappen ytterligare och slingrar sig förbi Kääriku sportkomplex innan en snabb avslutning.