
För första gången i WRC:s 52 åriga historia, Kommer däcktillverkaren Hankook att vara ensam leverantör av däck till samtliga kategorier i WRC. Alla tävlande ekipage kommer att få tillgång till fem olika däck varianter. Ventus Z215 för både torra o våta förhållande och speciell kurvtagning och köregenskaper. Ventuz Z210 som är utformad för dåligt väder. Dynapro R213 ett allround däck för flera underlag och speciellt utformat för till exempel Safari, Portugal vägar som kräver stötdämpning och hållbarhet .
I Svenska Rallyt kommer kommer Winter i*cept SR20 och Winter i-pike SR10 W som är utrustade med et speciellt dubb optimerat för hal is.
Med start i februari 2024 har Hankook påbörjat en intensiv resa för att leverera däck till WRC som uppfyller de unika och varierande kraven i WRC-tävlingarna. Tester har genomförts i hela Europa, bland annat i Finland, Sverige, Frankrike och Grekland.
Hankooks ingenjörer har utvärderat prestandan på en rad olika underlag med hjälp av denna noggranna metod. Över 400 kilometer har körts på is, över 200 kilometer på snö-asfalt-underlag liknande de som finns i Rallye Monte-Carlo, över 500 kilometer på ren asfalt och nästan 1.000 kilometer på grus – varje underlag återspeglar de olika utmaningar som finns i verkliga WRC-tävlingar.
Samarbetet med WRC-tillverkare har varit centralt för programmets framgång. Hyundai, Toyota, M-Sport Ford och WRC2-stormaktören Citroën har alla spelat centrala roller i testschemat.