Skip to content

Andrew Wheatley förklara nya Rally 5 kit reglementet.

- Photo Grégory Lenormand / DPPI

Säsongen 2023 närmar sig sitt slutskede och FIA Road Sport Director Andrew Wheatley presenterar den nya Rally 5 Kit reglementet, och visioner om hur man vill öka intresset för WRC inför 2024.

Godkännandet av Rally5-Kit-reglerna . Kan du förklara tanken bakom denna nya och spännande kategori?
AW
”Vi har till exempel en otroligt framgångsrik Renault Clio Rally5, men den säljs inte över hela världen och det finns inte så många andra alternativ på marknaden. Vi satte oss ner med FIA:s tekniska avdelning för att se hur vi kunde öppna upp Rally5:s instegskoncept och göra det mer tillgängligt internationellt. Resultatet är Rally5-Kit-reglementet.”

Vad är skillnaden mellan Rally 5 och Rally 5 kit?
AW
”Rally5-Kit-reglementet följer en mycket liknande princip som Rally5, nämligen en tvåhjulsdriven bil med upp till 1,6 turbo eller upp till 2-liters sugmotor som sedan får ett begränsat antal modifieringar för att ändra den från att vara en vanlig produktionsbil till en bil som har samma känsla och kördynamik som en riktig tävlingsbil. Förändringarna finns i växellådan, där den femväxlade sekventiella växellådan är ett tillval snarare än ett obligatorium. FT3-bränsletanken krävs inte och det finns också ett alternativ för envägs justerbara dämpare för att göra det möjligt för bilen att vara konkurrenskraftig mot de Rally5-bilar som finns. Men istället för att homologeras av FIA i Europa kan bilarna homologeras genom ett samarbete mellan det lokala ASN och FIA i Genève.”

Hur kommer det fungera?
AW
”Om du befinner dig i Sydamerika, Australasien, i Europa eller var som helst, kan du lokalt homologera en bil i Rally5-Kit-klassen som sedan kommer att vara tillgänglig för tävling över hela världen under internationell homologering. Det är ett sätt att kunna använda lokala delar och lokal erfarenhet för att kunna introducera fordon som kan fungera kostnadseffektivt på den lokala marknaden. Det primära målet för Rally5-Kit är att ge de tävlande en väg in i homologerade bilar som i slutändan kommer att skapa en serie mästerskap i enstaka märken runt om i världen.”

Vad är kostnaden?
AW
”Avsikten är att konverteringssatsen ska kosta mellan 15 000-18 000 euro, vilket innebär att du kan ta en basbil och mellan 15 000-18 000 euro senare kommer du att ha en tävlingsbil som kan tävla var som helst i världen. Prestandamålet för Rally5-Kit-bilen liknar Rally5. Ett system för att balansera luftbegränsaren mot bilens vikt kommer att användas, så om bilen är tyngre kommer den att ha en större luftbegränsare, om den är lättare kommer den att ha en mindre luftbegränsare. Avsikten är att kunna balansera bilens prestanda mot riktmärket för de befintliga Rally5-bilar som finns tillgängliga. Det kommer att skapa fler möjligheter på nationell nivå med möjlighet att utveckla internationella regionala serier.”

När kommer den första Rally5-Kit-bilen att köra?
AW
”Den första bilen som kommer att använda Rally5-Kit-reglementet är Suzukin som har homologerats i samarbete med RFEdA i Spanien. Den kommer att tävla från starten 2024 och vi arbetar med ett antal ASN runt om i världen för att utveckla liknande mästerskap för enstaka bilar, som alltid har fått bra respons och som alltid har hjälpt till att utveckla förare på ett mycket positivt sätt. ASN kommer att spela en viktig roll för att göra Rally5-Kit till en framgång med målet att fördubbla deltagandet i motorsport globalt.”

WRC-kalendern för 2024 har avslöjats. Vad kommer den att innehålla?
AW
”Den innehåller klassiska evenemang som Monte-Carlo, Sverige, Safari, Portugal, Finland eller Akropolis, nya rallyn som Kroatien, Chile och Japan och nya innovativa evenemang som Lettland och Centraleuropeiska rallyt. Och det betyder att vi kan se fram emot ännu en framgångsrik FIA World Rally Championship-säsong 2024. Vi är förvissade om ett bra utbud av starka rallyn över fyra kontinenter och välkomnar en återkomst av sporten till de entusiastiska fansen i Central- och Östeuropa.”

FIA Rally Newsletter #16 gav en uppdatering om de steg som tas för att leverera ett ännu bättre WRC genom samråd med förarna. Kommer några av deras förslag att tas ombord?
AW
”Vi fick 82 idéer genom Petter Solberg, vice ordförande i FIA Drivers’ Commission och vi är mycket tacksamma för all Petters hjälp och hårda arbete. Vi ser redan de första stegen bara några veckor senare. Små saker för tillfället, som större serviceområden för WRC2-team och efterfrågade objekt skyltade på vägsektioner, men det finns mycket, mycket mer att komma med. Det positiva är att vi har haft mycket positiva diskussioner och vi har identifierat en färdplan som vi nu kan föreslå för WMSC. Det kommer att ta tid och det finns många utmaningar att övervinna, men det finns ett momentum nu och tydliga exempel på att framsteg görs, även om det inte finns något som kan fixas över en natt. Men vi får inte glömma bort det faktum att vi har haft en mycket bra konkurrensnivå i alla klasser i WRC i år. Vi har haft fem olika vinnare i Rally1, alla tillverkare har slutat på det översta steget av pallen, och du vet verkligen inte vem som kommer att vinna nästa omgång, vilket är fantastiskt.”

Dela

Läs mer

Svensk rally historia skrevs i Rally Islas
För första gången i nuvarande form av ERC4 Junior, skrev...
Mille Johansson segrade i Rally Islas
Vilken inledning av internationella karriären för 19 åriga Mille Johansson...
Mille Johansson och Calle Carlberg dominerar i Las Palmas
Efter tio körda sträckor av asfaltsrallyt i ERC Rally Islas...
Dubbelt svenskt i Rally Islas ERC4J efter dag 1
Det är dubbelt svenskt i Rally Islas ERC4 Junior klass...
Mille o Calle i topp
För Juniorerna i ERC Mille Johansson/Johan Grönvall Opel Corsa Ralkly...
Över 8000 på Rally Islas inlednings super special
Andra deltävlingen i ERC Rally Islas Canarias, den första på...

Nyhetsbrev

Prenumerera på rallynyheter