Skip to content

Veiby gör debut i Group E rallycross i Lydden Hill

Ole Christian Veiby från Norge har bytt fokus till rallycross för denna säsong, nu ska 25 åringen var med i den nya Group E klassen i Nitro Rallycross Championship i Lydden Hill, England över helgen.

Tidigare så rapporterade vi om att Veiby ska göra ett inhopp i rallycross EM vid Höljes, men nu så kommer den Norska talangen att utvidga sin säsong med att göra en start i den nya hel elektriska klassen Group E, som är den nya huvudklassen i Nitro Rallycross Championship denna säsong. Nitro RX som den nya serien är förkortad till. Som är framtagen av Amerikanska rally ikonen Travis Pastrana och tävlingen på Lydden Hill blir den första internationella för serien efter första året i USA blev en succé.

Veiby är den sista föraren som blev presenterad för att köra för det svenska teamet JC Raceteknik,som han annars kör för i RallyX Nordic serien i Supercar klassen. JCraceteknik kommer tillsammans med det Amerikanska IndyCar teamet Dreyer Reinbold Racing som kommer att ha fyra FC1-X bilar på startlinjen. FC1-X bilarna är speciellt framtagna elektriska SUV:ar för serien, bilarna är utvecklad av Svenska Olsbergs MSE från Nynäshamn med före detta rally föraren Andreas Eriksson vid spetsen med hjälp av Spanska QEV Technologies, bilarna är fyrhjulsdrivna och har fyra el motorer som producerar 1,055 hästkrafter och går från 0-100 på 1.5 sekunder som är snabbare än dagens Formell 1 bilar. De tre andra i teamet är Svensken Robin Larsson och Norrmannen Andreas Bakkerud som kör under RX Cartel namnet och Fraser McConnell från Jamaica.

Nitro RX som också kallas för rallycrossens version 2.0, inkluderar många olika ändringar på banorna jämfört med vad dom kör här i Europa, banorna är byggda med olika spår där oftas jokern är snabbare än det vanliga spåret, banorna har också flertal olika hopp och vid födelseplatsen i Utah Motorsport Campus i USA så inkluderar också banan en så kallad table top jump, ett långt hopp som går över ett annat hopp. Bilarna som kör i det större hoppet har en knapp som ställer in bilens varvtal så dom ska klara av att hoppa över utan att orsaka en värre olycka.

Serien kommer att köra tre deltävlingar på den Europeiska kontinenten i år, andra tävlingen körs på Strängnäs Motorstadion i Sverige sista helgen i Juli och den tredje går vid Kymiring i Finland i Augusti före dom åker tillbaka till USA för tre deltävlingar till och avslutar året med en tävling i Saudi Arabien. Säsongen fortsätter också i början av nästa år med två tävlingar i Kanada före finalen körs i USA i Mars.

Dela

Läs mer

P-G Andersson i nytt team inför SM 2023
P-G Andersson med kartläsaren Anders Fredriksson SM vinnare 2022, hade...
RACC rallyt ute ur WRC kalendern efter 28 år
Det Spanska VM rallyt, Rally Catalunya kom med i WRC...
Oliver Solberg eget R5 team 2023
Oliver Solberg som under året haft en delat tredje styrning...
Prag inleder Central Europe Rally
För första gången sedan 1973 arrangerar tre länder, Tyskland, Tjeckien,...
JWRC premiär i Rally Sweden för femte året
Sedan lanseringen av nuvarande JWRC 2018, har Svenska Rallyt varit...
New Zealand ute, Chile och Mexico gör comeback 2023
FIA och WRC promotorn presenterade idag WRC kalendern för 2023,...

Nyhetsbrev

Prenumerera på rallynyheter