Idag presenterade organisationen för Arctic Rally Finland redovisningen för Finska vinterrallyt WRC arrangemanget. Resultatet gör att man inlämnat intresse anmälan för att komma med i WRC kalendern.
Arctic Rally Finland by Capital Box fick som bekant ersätta det Svenska VM rallyt i vintras med kort varsel 26-28 Februari. Nu har man gjort en sammanställning som visar att arrangemanget gav vinst och att man nått ett reklamvärde för värdstaden Rovaniemi på ca 50 miljoner euro. Det positiva resultat för vinterrallyt i tomtestaden Rovaniemi har gjort att finsk AKK Motorsport beslutat att lämna in intresse anmälan till WRC promotorn med ansökan om ytterligare WRC deltävling i finska Lappland.
Riku Bitter VD för AKK Sport säger i ett pressmeddelande:
-”Arctic Rally Finland powered by Capitalbox var inte bara ett spektakulärt vinterrally ,utan också en tydlig demonstration av vad som kan åstadkommas på mycket kort tid, när engagerade personer går samman och gör allt för att genomföra ett förstklassigt internationellt idrottsevenemang . Det var ett evenemang som på tydligt sätt underströk allt bra som är bra med expertisen inom finsk motorsport. Samarbetet med lokala partner och lokala myndigheter var utmärkt. Ur AKK sports synvinkel uppnåddes det önskade ekonomiska resultatet,eftersom de kostnader som krävdes för att genomföra evenemanget ersattes helt o hållet, så att det inte uppstod någon som helst förlust av pengar. Som ett resultat av den mycket framgångsrika första upplagan av Arctic Rally Finland har vi uttryckt till WRC arrangören att vi är beredda att anordna ytterligare ett WRC -vinterrally i framtiden.” Avslutar Riku Bitter
Beslutet att insända en intresseanmälan till WRC promotorn grundar sig på en rapport om de ekonomiska konsekvenserna av Arctic Rally Finland som skulle bedöma kostnaderna i samband med VM rallyt och hur avkastningen på investeringarna och de intäkter som generade säkerställde att ingen ekonomisk förlust uppstod för evenemangsarrangören AKK Sports genom dess verksamhet. Rapporten beskrev också i detalj att evenemanget gav ett reklamvärde på nästan 50 miljoner Euro för värdstaden Rovaniemi.